Kommuninvånarna får dålig vägledning

Konsumentvägledningen är enligt Sveriges konsumenter och Konsumentvägledarnas förening undermålig i hela 81 av landets kommuner – under den så kallade skamgränsen hamnar Vingåkers kommun. Där finns, enligt föreningarna, ingen eller otillräcklig förmåga att möta de behov som finns.

Övrigt2010-03-24 20:17

Konsumentvägledare i Vingåkers kommun, där man har telefontid två gånger i veckan (tisdagar och torsdagar), är kommunjuristen Inger Malmqvist.

Vad säger du om den här kritiken, Inger?

– Ja, jag vet inte egentligen vad jag ska säga. Det är ju kommunledningen som bestämt den nivå på vilken konsumentvägledningen ska ligga. Tycker de att det räcker med två dagar i veckan om två timmar passet, så har jag bara att rätta mig efter det, svarar Inger Malmqvist.

Hur ska du gå vidare med den här rapporten?

– Jag får ta upp den till diskussion med min chef, kommunchefen Helena Wiklund. Som konsumentvägledare i Vingåkers kommun måste jag självfallet rapportera till Helena, säger Inger till Katrineholms-Kuriren.

Läs mer i torsdagens Katrineholms-Kuriren!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om