Kommunen svarar på Sågmokritiken

Enligt Erik Bjelmrot, avdelningschef för plan- och byggavdelningen inom samhällsbyggnadsförvaltningen i Katrineholm, har kommunen tittat på andra väglösningar, men de har inte bedömts hållbara.

Övrigt2012-03-15 10:00

- Det blir en väldig omväg om man lägger infarten längre österut. Varje bil ska åka ett antal hundra meter längre, det blir en ökad belastning på naturen, säger han.
Länsstyrelsen i Södermanland och de boende har velat att en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) ska göras för Sågmon. Kommunen har dock inte tyckt att någon sådan behövs. Vanligtvis brukar kommuner följa länsstyrelsers rekommendationer.
- Länsstyrelsen skriver att de "inte utan vidare" kan ställa sig bakom att en MKB inte behöver göras, påpekar Bjelmrot, som inte tycker att länsstyrelsen formulerat sig särskilt tydligt.
De 28 fastighetsägarna i Sågmon anser att kommunen ensidigt visat exploatören hänsyn och att det finns sakfel i planförslaget. Bland annat skriver kommunen att en väg är sju meter bred, i verkligheten är den betydligt smalare.
Bjelmrot håller inte med om att kommunen skulle ha visat exploatören mer hänsyn än man visat de boende, men hoppas att de boende påtalar eventuella sakfel i planförslaget.
- Är det sakfel tycker jag att de ska skriva det, säger han och framhåller att vägen kan vara bredare i den gällande detaljplanen än i verkligheten.
Trafikmängden genom Sågmon har också kritiserats. Med 23 nya villor bedöms trafiken öka med runt 100 bilar per dag. Kommunen talar om att trafikmängden kan "öka något". Den formuleringen är riktig, tycker Erik Bjelmrot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om