Kommunen om kritiken: "Förbättringsområden finns på alla arbetsplatser"

Katrineholms-Kuriren skrev i fredagens tidning om Johanna Hellberg och Sara Klasson som avslöjade bristerna i Katrineholms kommuns hemtjänst. Nu bemöter de ansvariga kritiken.

Kommunens verksamhetschef, Patrik Sikt, och ordförande i vård och omsorgsnämnden, Ulrica Truedsson (S), bemöter kritiken de fått av personalen på hemtjänsten.

Kommunens verksamhetschef, Patrik Sikt, och ordförande i vård och omsorgsnämnden, Ulrica Truedsson (S), bemöter kritiken de fått av personalen på hemtjänsten.

Foto:

Övrigt2018-07-28 19:50

Kommunens verksamhetschef, Patrik Sikt, och ordförande i vård och omsorgsnämnden, Ulrica Truedsson (S), bemöter kritiken de fått av personalen på hemtjänsten.

– Katrineholms kommun har i årets budget lagt 8,7 miljoner extra på hemtjänsten, säger Ulrica Truedsson.

För pengarna har bland annat 25 heltidare rekryterats, 20 nya elcyklar köpts in för att snabbare och lättare kunna ta sig runt och digitalisering av yrket har utvecklats för att underlätta arbetsdagen. Trots detta känner personalen på kommunens hemtjänst att läget är ohållbart.

Ulrica Truedsson och Patrik Sikt menar däremot att systemet de har fungerar bra, men att det finns saker som går att förbättra.

– Förbättringsområden finns på alla arbetsplatser och det finns inget dåligt med det, säger Patrik Sikt om dagsläget.

Att det funnits problem är de medvetna om men menar att det har med en rad olika omständigheter att göra.

– Vi vet att det funnits brister i det sättet personalen ska rapportera om avvikelser. Vi vill göra det smidigare genom en utveckling av appen som de använder och köpa in paddor så vårdarna kan skriva in rapporter direkt på plats hemma hos brukaren. säger Patrik Sikt, om den förbättring som han beräknar kommer stå klar i oktober.

Trots att personalen vittnar om brist på tid anser inte Patrik Sikt och Ulrica Truedsson att det är där problemet ligger.

– Hemtjänsten är en speciell arbetsplats. Det finns ungefär 600 brukare i Katrineholm och alla har olika behov. Vi bestämmer med brukaren från början hur lång tid den kommer behöva vid besök och vi kommer tillsammans fram till den tid som vårdaren sen har på platsen. Tiden spelar också roll för ersättningssystemet, och det är viktigt att personalen är hos brukaren under den tiden som är utsatt, säger Ulrica Truedsson.

Patrik Sikt menar att den tiden som bör ses över mer noggrant är kringtiden, alltså tiden mellan besöken hos brukarna.

– Vi vill kolla över restiden mellan de olika brukarna och se om den kan förkortas. Istället för att åka kors och tvärs kan man diskutera en omplanering i rutten, säger han.

Kan man åldras med trygghet i Katrineholm?

– Ja det kan man. Utan tvekan. Jag känner ingen oro för mig själv eller att mina föräldrar ska bli gamla i Katrineholm. De kommer få det stöd och hjälp de behöver, säger Ulrica Truedsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om