Katrineholm har varit med i SCB:s medborgarundersökning vartannat år och jämfört med tidigare undersökningar, 2014 och 2016, är det inga stora förändringar i hur invånarna uppfattar kommunens arbete. I undersökningen får svarspersonerna svara på olika frågor med 10-gradig skala vilket sedan redovisas som ett betygsindex, mellan 0 och 100. Där går gränsen för "nöjd" vid 55. Om det är under 40 räknas det som "inte godkänt". 75 eller högre tolkas som "mycket nöjd". Även om kommunen själv gör egna undersökningar och analyser av verksamheterna är SCB:s rapport betydelsefull.
– Det är väldigt viktigt för oss hur medborgarna uppfattar oss. Undersökningen är ganska bred eftersom den omfattar våra kärnverksamheter men även områden som trygghet och tillgänglighet, säger kommundirektör Sari Eriksson.
Hon säger att när kommunen får medborgarundersökningen går man först igenom den i kommunstyrelsen och kommunens ledningsgrupp.
– Sedan får alla ta med sig sina verksamhetsområden. Det finns alltid delar där vi ser att vi har förbättras oss såväl som områden där vi behöver jobba vidare.
Till stor del är kommuninvånarna nöjda med hur Katrineholm sköter sig. I betygsindexet ligger de olika betygssatta delarna runt 55 och upp. Några delar sticker dock ut och det är "äldreomsorgen" och "stöd för utsatta personer" som får betyget 47.
– Det är lite svårt att säga varför äldreomsorgen får det betyget. Den bild som finns i media kring äldreomsorgen påverkar alldeles säkert en hel del. Eftersom det är en medborgarundersökning betyder det att man inte behöver vara brukare i äldreomsorgen för att svara. Om vi ser till våra brukarundersökningar inom äldreomsorgen har vi väldigt höga resultat.
Vanligtvis brukar heller inte undersökningen bjuda på några överraskningar för kommunen.
– Det finns saker som är extra glädjande, som att den upplevda tryggheten har ökat. Det är något som vi jobbat mycket med under året och det känns bra när man ser effekterna ganska snabbt, säger Sari Eriksson.
Sett till de två föregående undersökningarna ökar också resultaten i hur nöjda invånarna är med kommunen. Både när det gäller kontakt med kommunen, information och förtroende är katrineholmarna nöjda. Däremot visar undersökningen att de vill kunna påverka mer.
– Det resultatet måste vi analysera mer, se exakt hur frågorna är ställda och vilka delar det är man känner att det inte går att påverka. Vi kommer ta fram en handlingsplan utifrån ett djupare analysarbete. Vi räknar med att kunna ha en grov plan framtagen i slutet av januari.