Idén är inte ny. KD har fört fram den i sina lokala budgetförslag under några år, och gjorde så även inför 2018.
Nu har partiets företrädare i kommunfullmäktige, Joha Frondelius och Marian Loley, därtill skrivit en motion i frågan. Förslaget om att exponera näringslivet på kommunens hemsida inbegriper att ge företagen plats att synas i Katrineholms turistbyrå.
Kristdemokraterna är imponerade av det stadigt stigande betyg som det lokala näringslivsklimatet fått i Svenskt näringslivs årliga enkätundersökningar. Katrineholm har gått från plats 285 till 59 i riket på nio år, och rankas 2017 som den näst bästa företagskommunen i länet.
Detta borde kommunens hemsida berätta mer om och oftare, skriver KD-politikerna i motionen. "Kommunen är mycket beroende för att inte säga helt beroende av att företagen lyckas med sina affärer. Det kommer tider när inte allt är så enkelt i affärsvärlden, det som kallas lågkonjunktur. Då behövs uppmuntran och upplysning om varför det fungerar bra med en god samverkan mellan företagare och kommun."