Det är inte direkt några duvungar som står uppradade på parkeringen intill tågstationen. En gång i tiden så dög de som linjebussar i kollektivtrafiken. Numera tjänstgör fordonen som museiföremål eller så visas de vid väl valda tillfällen upp för allmänheten.
‒Det är roligt att vi har lyckats få hit så många bussar som faktsik har tillverkats i Katrineholm en gång i tiden, säger Tommy Silo, en av arrangörerna.
På plats finns kollektiva färdmedel från början av 50-talet till slutet av 90-talet. De flesta ingår i Museispårvägen Malmköpings samling. Under dagen så kunde besökare få ett provåk och även höra Tommy Silo berätta om busstilverkningens historia i Katrineholm.
‒Tillverkningen här har haft en central roll. En gång i tiden var det den största industriverksamheten i staden, Tommy Silo.
Han berättar att många av besökarna är tidigare anställda vid Scanias gamla fabrik på Vingåkersvägen.
‒Vi tog en tur här tidigare bort till de gamla lokalerna. Där började vi prata om den där skrönan om hur kvisthålen i planket in till området var hål som Volvo-anställda borrat för att spionera.
Frank Rosenqvist är en av de tidigare Scaniaarbetare som tagit sig till utsällningen med sina barn Fabian, Ella, Viggo och Nils. Franks pappa var med och startade tillverkningen när Scania tog över gamla SKV, Svenska karosseri verkstäderna, i Katrineholm.
‒Det är roligt att se de här gamla åken. Sen tycker barnen att det är kul också, säger han.
I takt med att bussarna bara bli äldre ökar deras kulturella värde. Det märks inte minst genom det flertalet tv-produktioner som hör av sig till Museispårvägen Malmköping med förfrågningar om att använda deras bussar.
‒Jag har själv medverkat i flera filmer, berättar Tommy Silo. Bland annat i spelfilmen om Monica Zetterlund som kom för några år sedan. Det är jag som sitter bakom ratten till och med.