Det visar den senaste statistiken över dagstidningarnas upplagor och räckvidd.
På fredagen släpptes statistik över upplagan för 2017, det vill säga över hur många som prenumererar på tidningen – antingen på papperstidningen, eller digitalt.
Upplagorna för de svenska morgontidningarna minskar generellt. Det gäller även för Katrineholms-Kuriren, som 2017 hade en totalupplaga på 9 200 exemplar, en minskning med 500 jämfört med 2016.
‒Samtidigt visar siffrorna att intresset för nyheter är stort. När vi tittar på våra räckviddssiffror, alltså hur många läsare varje exemplar av pappers- och e-tidningen har, ser vi att vi når 1 000 fler läsare nu, jämfört med 2016, säger Marie Hillblom, Katrineholms-Kurirens chefredaktör.
Att fler nås av Katrineholms-Kurirens innehåll glädjer tidningens annonsavdelning.
‒Det är väldigt positivt för våra annonsörer, att våra räckviddssiffror har ökat. Vi är starkast på den lokala marknaden och når fler än till exempel Facebook, säger Mia Mokvist, säljchef på Katrineholms-Kuriren.
Statistiken visar också att antalet digitala prenumeranter ökar.
‒Det är klart att det hade varit roligt om vi kunnat visa ett plus på totalupplagan. Årets TS-siffror visar att det allt oftare är digital läsning som är modellen. Antalet digitala prenumeranter har ökat under 2017, och fortsätter att öka, säger Marie Hillblom.
‒Nästan 7 000 har laddat ner vår nyhetsapp, och för allt fler blir det självklart att betala för journalistik digitalt, fortsätter Marie Hillblom.
Att det finns en ökad vilja att betala för journalistik bekräftas också av Tidningsutgivarnas, TU:s, chefsanalytiker Tobias Lindberg
‒Den nya statistiken visar tydligt att allt fler är villiga att betala för kvalificerad journalistik. Och det för både tryckta och digitala nyheter, säger han i ett pressmeddelande.
Trots ökningen av digitala prenumerationer står papperstidningen fortfarande för de största intäkterna.