Ett mörkt rykte nådde tidningen för en tid sedan. Det sa att om Katrineholms-Kuriren fick en ny ägare så skulle det innebära nedläggning. Nu är affären mellan Sörmlands Media och NTM, Norrköpings Tidningars Media AB, godkänd av Konkurrensverket. Det innebär att NTM tar över som ägare den 28 december. Katrineholms-Kuriren, Eskilstuna-Kuriren och Södermanlands Nyheter hamnar alltså under ett nytt, större ägarparaply. En förändring som de flesta är överens om är den enda vägen för att ta klivet in i framtiden och överleva konkurrensen, som i dag i första hand kommer från internationella jättar som Google och Facebook som tar allt mer pengar från den lokala annonsaffären och urholkar mediehusen.
I dagsläget vet vi inte i detalj hur den nya ägarens plan för oss ser ut och jag är säker på att mycket kommer att förändras. Men att lägga ner en mediekanal som når 59 procent av hushållen varje dag? Det vore en ganska dålig investering. Och det är ju snarare för att rädda lokaltidningarna och ge dem en ljusare framtid, att borga för att medias funktion i demokratin upprätthålls, som affären drivits igenom.
Kärnan i koncernen är lokal, fri, oberoende journalistik av hög kvalitet
NTM är specialister på lokalmedia. Kärnan i koncernen är lokal, fri, oberoende journalistik av hög kvalitet. Visionen är att produkterna ska vara förstahandsvalet på de lokala marknaderna. Samma ambition som Knut Hellberg hade då han grundade Katrineholms-Kuriren 1917 och slog fast att tidningen ska vara ett ”städse vaket, snabbt och tillförlitligt ortsorgan”.
Sedan första numret av Katrineholms-Kuriren gavs ut har sätten att producera tidning förändrats kraftigt, liksom sätten att läsa nyheter. Digitaliseringen har gjort att vi pumpar ut lokala nyheter dygnet runt och den lokala nyhetspulsen är hög och snabb. Så är jag ganska säker på att det kommer att förbli. Och på den digitala fronten kommer vi att fortsätta att se förändringar och utveckling.
Vi vet att NTM jobbar med att centralisera, effektivisera och samordna de funktioner i nyhetsproduktionen som går, för att spara på resurser och för att frigöra resurser för fortsatt utveckling. Men man behåller fortfarande lokala redaktioner, som finns nära samhället som bevakas. Här är det samma tankar som gäller som på Knut Hellbergs tid, en journalist behöver ett kontaktnät i samhället i sin bevakning. Vi är beroende av tips från dig som lever och verkar här, vi är beroende av att kunna röra oss i de miljöer vi skriver om för att se, höra och lukta oss till saker som sker.
Den som vill bidra skriver önskan om en egen tidningsprenumeration överst på årets önskelista
När Knut Hellberg började ge ut Katrineholms-Kuriren kom tidningen tre gånger i veckan och de fyra sidorna som tidningen bestod av hade ett betydligt större format. I dag är tidningen en så kallad helberliner och tillsammans med Eskilstuna-Kuriren och Södermanlands Nyheter en av de tre sista med detta format i Sverige. Den nya ägarkoncernens högste chef Lennart Foss har sagt att han inte tror att det är en speciellt smart situation. Så ja, en möjlig förändring är sannolikt ett formatbyte till tabloid. Lägg till detta att NTM-koncernen är kända för att leverera ganska tjocka papperstidningar - ett faktum som KK:s läsare borde glädjas åt, eftersom många gärna ser en tjockare pappersprodukt som landar i brevlådan.
Visst, vi förstår att alla inte kommer att gilla allt det nya och sannolikt är det fel att likna NTM vid jultomten. Men vad vi kan glädjas åt är att Knut Hellbergs löfte och förhoppning om en vaken och stark, lokal, nyhetsaktör i Katrineholm och Vingåker fortsätter att leva. Och den som vill bidra skriver önskan om en egen tidningsprenumeration överst på årets önskelista.