Sörmland har elva strĂ€ckor med aktiva fartkameror. De fĂ„ngade tillsammans 7823 fartsyndare förra Ă„ret, en nĂ€tt ökning jĂ€mfört med Ă„ret före. Norr om StrĂ€ngnĂ€s, lĂ€ngs vĂ€g 55 mot grĂ€nsen till Uppsala lĂ€n, hade allra flest trampat för hĂ„rt pĂ„ gasen â Ă„tminstone enligt den statistik som visar hur mĂ„nga som lagförts för att ha kört för fort.
Kamerorna styrs frÄn polisens sÄ kallade ATK-sektion (stÄr för automatiserad trafiksÀkerhetskontroll) i Kiruna. DÀr jobbar ett antal personer med utredning av fortkörningarna, under ledning av sektionschefen, kommissarie Anders Drugge. Han förklarar att nya kameror hela tiden dyker upp.
â Det etableras successivt nya kameror. Det finns kameror som Ă€r etablerade men som Ă€nnu inte driftklara. Varje vecka tas nya i bruk, i Ă„r ska vi till exempel fĂ„ 250 nya kameror, sĂ€ger Anders Drugge.
290 000 Àrenden ska utredas under 2018. De Àr jÀmnt fördelade mellan landets alla strÀckor med fartkameror.
Varje strĂ€cka med kameror Ă€r aktiverad nĂ„gon del av dygnet â det gĂ„r inte att fĂ„ veta vid vilka tidpunkter och hur lĂ€nge. Den som fastnar kan dock inte missa det â blixten Ă€r tydlig.
â Risken att fastna om man kör för fört Ă€r lika stor oavsett vilken tid pĂ„ dygnet och vilken tid pĂ„ Ă„ret det Ă€r, sĂ€ger Anders Drugge.
Bilderna frĂ„n kamerorna pĂ„verkas av en mĂ€ngd olika faktorer: Regn, snö, smuts pĂ„ vindrutan och skymmande fordonsutrustning, som vindrutetorkare och backspegel, kan störa bilderna. Det Ă€r dock en myt att bilderna inte blir bra i mörker â det ordnar blixten.
â I princip Ă€r det en vanlig kamera i skĂ„pet. Den Ă€r anpassad till Ă€ndamĂ„let. Alla som har tagit bilder vet att man Ă€r beroende av att det Ă€r bra sikt och att det inte Ă€r dimma, sĂ€ger Anders Drugge.
Den första fasta fartkameran, eller trafiksÀkerhetskameran som det egentligen heter, monterades i Askersund i NÀrke 2006. Enligt Polisen och Trafikverket gör fartkamerorna vÀgarna sÀkrare. Syftet med dem Àr att sÀnka hastigheterna pÄ vÀgavsnitt dÀr olycksrisken bedöms vara extra stor. Analyser visar att de rÀddar 25 liv per Är och att de hindrar fler Àn 70 personer frÄn att bli allvarligt skadade pÄ vÀgarna.
â Vi har nĂ€stan 1,5 miljarder passager pĂ„ strĂ€ckorna varje Ă„r. Andelen som kör över gĂ€llande hastighetsgrĂ€ns ligger under 2 procent â pĂ„ andra vĂ€gar, som inte har ATK, Ă€r det 40 procent, sĂ€ger Anders Drugge.
De som kör för fort gör sitt bÀsta för att dölja sina ansikten pÄ bilderna, de strÀcker upp hÀnder för ansiktet och duckar. Enligt Drugge finns det en metod som Àr vanligare Àn andra.
â Det absolut vanligaste nĂ€r det handlar om medvetet döljande Ă€r att man fĂ€ller ner solskyddet. DĂ„ kommer ansiktet inte med pĂ„ bilden.