Både internet och telefoni drabbades i veckan när en kabel tillhörande fiberleverantören IP Only grävdes av på tre olika ställen samtidigt. Enligt IP Onlys presschef, Niclas Karnhill, var det ett vägarbete som var orsaken till det stora avbrottet.
– Att det var så många, samtidigt, gjorde felsökningsarbetet svårare, svarar han i ett mail till Kuriren.
Han säger att IP Only beklagar felet men påpekar att det grävarbetet utfördes av en extern part och var utanför deras kontroll.
– Att det var ett allvarligt grävarbete utanför vår kontroll, dessutom på tre ställen, gjorde felavhjälpningen svårare, men vi tar självklart ansvar över situationen och kommer att gå igenom hela processen för att göra förbättringar. Vi kommer vidare att ta diskussioner med entreprenörerna i området för att säkerställa att våra kvalitetskrav följs fullt ut.
Han förklarar också att det är tjänsteleverantörerna som ger sina kunder information och att det är de som tar emot felanmälningar från sina kunder.
– Vi, som nätägare, ger kontinuerligt tjänsteleverantörerna information. Vi vill därför uppmana alla privatkunder att besöka tjänsteleverantörernas driftinformation, på deras hemsidor, när det sker incidenter gällande fibernätet.
Företaget undersöker nu vad de kan göra för att förbättra hanteringen av framtida incidenter.