Det står klart efter att vinnaren i tävlingen Matverk utsågs i går kväll.
Inför samlad publik i Folkets hus i Åkers styckebruk utsågs på tisdagen den bästa regionala produkten som förhoppningsvis ska sätta Sörmland på kartan när riksfinalen i Matverk avgörs i Nyköping i januari.
— Det är en otroligt vacker produkt, som förädlat ett strävt och stickigt bär på ett innovativt sätt. Vi välkomnar Aronia, sade juryns ordförande Maria Printz på scenen.
Och det var en smått tagen prisvinnare som tog emot prischecken på 15 000 kronor.
— Tack, men gud tack. Jag trodde aldrig att något som inte var mat kunde vinna, sade Gun Haglund, från Sörtorp utanför Katrineholm, som tog emot utmärkelsen som också gick till hennes man Kalle Källander och Gnestabon Solveig Sommarström från företaget Viness AB.
Sedan berättade hon den lite dråpliga historien om det besvärliga bäret som varit svårt att förädla till sylt och snaps. Nej, bäret aronia lämpar sig tydligen bättre för sprit. Det stod klart efter ett experiment som Gun Haglund gjorde, men glömde bort. Hon hade hällt sprit över bären, men inget socker och sedan föll blandningen ur minnet. Ett bra tag senare hittade hon drycken som vänner tyckte smakade "jättegott".
Nu finns 2 000 flaskor Aroniasnaps färdiga att sälja på Systembolaget lagom till jul.
— Nöden är uppfinningarnas moder. Den här utmärkelsen är bra för jag tror att den ger produkten uppmärksamhet, sade Gun Haglund till tidningen.
Andrapriset gick till Lasse Dahlén, som har köttbutiken Millert och Dahlén i Stallarholmen, och till Kerstin Jürss, med Jürss mejeri i Flen. De har producerat Fårfanfaren – en het korv.
— Vi började med lamm, men bytte ut köttet till får. Vi ville smaksätta med kraftig smak på kittost som vi först lagrade i fyra månader, men det slutade med det dubbla. Först då blev det balans, berättade Kerstin Jürss i vimlet.
Alkohol, men i betydligt mindre mängd, gick igen i tredjepriset som utdelades för produkten Rhuby marmelad. Den har tagits fram av Åkersbon Ylva Binder, från företaget Rhuby, och Flensbon Monika Naess, från företaget Finesserna.
— Jag skapar likör, men det var svårt att få folk att smaka och utomlands vet folk inte vad rabarber är, berättade Ylva Binder om bakgrunden till produktutvecklingen.