Hon känner sig lurad - anmäler bilföretag

Monika Ridell känner sig lurad av ett bilföretag efter att hon i juli 2017 köpte en bil som hon anser aldrig funkat och som i efterhand kostat henne tiotusentals kronor. Nu vill hon varna andra.

Monika Ridell har sparat alla papper från köpet och för det hon betalat för reparationer och bärgning. Det rör sig om mer än 78 000, där priset på bilen 55 000 är inräknat.

Monika Ridell har sparat alla papper från köpet och för det hon betalat för reparationer och bärgning. Det rör sig om mer än 78 000, där priset på bilen 55 000 är inräknat.

Foto:

Övrigt2018-01-05 16:24

I juli 2017 bestämde Monika Ridell, bosatt i Vingåker, att hon ville byta ut sin bil. Hon åkte till Skobes i Katrineholm som både säljer och reparerar bilar. Hon bestämde sig för en begagnad Hyundai från 2006 med dieselmotor som hon tyckte hade ett rimligt pris – 59 000 kronor – och såg fin ut.

Bilen hade gått igenom besiktningen och affären var klar. Men hon hann knappt hem innan problemen med bilen började.

– Första gången fixade de bilen direkt, försäljaren sa att någon måste ha kört på mig, vilket jag ju visste inte hade hänt, men jag tänkte inte så mycket på det, de fixade ju bilen, säger hon.

Trots reparationen fortsatte bilen att krångla, den gav ifrån sig läten och svart rök sprutade ur avgasröret. Monika Ridell kontaktade Skobes igen och fick denna gång ett helt annat bemötande. Säljaren som hon hade kontakt med började i stället ifrågasätta hennes körkunskaper, enligt Monika Ridell.

– Jag blev skitosäker och tänkte "är jag så dum i huvudet att jag inte kan köra min egen bil?", säger hon.

Efter detta har bilen fortsatt att strula och det slutade med att bilen slutade fungera helt på väg från Nyköping till Katrineholm. Det blev bärgningsbil hem. Detta var i början av februari, samma tid som garantin för bilen gick ut. I dag, ett år senare står bilen på en verkstad och är avställd.

– När verkstan fick se bilen höll de på att få slag, de berättade att det var ett allvarligt fel. Efter en vecka hörde de av sig och sa att hela motorn behövde bytas, då snackar vi 50 000 kronor på en bil som aldrig fungerat, säger Monika Ridell.

Hon har totalt lagt ut över 78 000 kronor på inköp av bilen och reparationer. Hon har nu anmält Skobes till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) där hon i anmälan även nämner att försäljaren slängt på luren i örat på henne när hon försökt kontakta dem.

Efter nästan ett år av konflikter kring bilen hon köpte i syfte att kunna göra sitt liv lite lättare, känner Monika Ridell att hon inte orkar mer.

– Det enda jag vill, är att de ger mig en ny bil. Jag har lagt ner tiotusentals kronor på att försöka laga en bil som aldrig har rullat ordentligt. Jag är så knäckt. Jag orkar inte mer, säger Monika Ridell.

När vi kontaktar Skobes försäljningschef Mariusz Eriksson säger han att företaget inte har gjort något fel och att Monika Ridell far med osanning.

– När Monika kom tillbaka med bilen första gången så var den bucklig bak, vilket den inte var vid första besiktningen. Men vi var snälla och åtgärdade bucklan. Hon kommer sedan tillbaka efter åtta månader, när garantin har gått ut, och säger att det är fel på bilen. Och att jag skulle ha slängt på luren i hennes öra är inte sant, jag behandlar inte mina kunder på det sättet.

Mariusz Eriksson fortsätter att berätta att det inte är Skobes ansvar längre när garantin har gått ut.

– Vi har följt alla lagar och regler och efter att garantin har gått ut har vi inte längre något ansvar över vad som händer med bilen. Det var jag som uppmanade henne att anmäla oss till Arn. Det finns inte så mycket mer vi kan göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!