Hon har ständig mobilskugga i Strångsjö

När Johanna Kostiainen ska sms:a hemifrån får hon låna dotterns mobil. Vill hon prata i sin egen mobil får hon gå ut och ställa sig på trappen.

Övrigt2013-03-26 05:00

Sedan 2001 bor Johanna Kostiainen i Strångsjö. Trassel med mobiltäckningen har hon haft sen dess och mobilabonnemanget hon tecknade med operatören 3 har hon ingen glädje av alls.

- Jag får koppla upp mig på routern hemma för att komma ut på nätet trots att jag betalar för internet i mobilen, säger hon.

När dottern använde samma operatör tog ett sms dem emellan uppemot tre dagar.

Numera ringer dottern med Halebop och på hemmaplan får Johanna Kostiainen låna hennes mobil när hon vill skicka textmeddelanden. Enda ställena där hon har lite täckning är en punkt i köket och en i sovrummet.

- Men det klipper hela tiden så det är svårt att höra vad den som ringer säger.

När hon köpte sin telefon förhörde hon sig noga med säljaren på 3 om vad skillnaden var mellan Iphone 3 och den nyare modellen Iphone 4.

- Han sa att det enda som skiljde var displayen och kameran och eftersom jag bara skulle ha telefonen till att ringa och skicka och ta emot sms med valde jag trean. Sen visade det sig att trean inte stödjer samma bandbredd som fyran. Fyran hade dubbla antenner och för mig som bor utanför stan är det avgörande.

Hon är besviken på den bristfälliga informationen som säljaren lämnade.

- Man litar ju på att de ska göra sitt jobb. Jag frågade ju för att jag inte kan själv, säger hon.

När Johanna Kostiainen upptäckte hur dålig täckningen var med den nya mobilen kontaktade hon butiken direkt.

- De sa att de inte brukar tala om skillnaden med mottagning på de olika modellerna och att de inte kunde göra något åt täckningen. "Synd om dig", typ.

Det var först efter flera besök i butiken och ett antal samtal till kundtjänsten som 3 till slut erbjöd sig att uppgradera Johanna Kostiainen till en Iphone 4, men det fanns ett krux.

- De ville att jag skulle binda mitt abonnemang i två år så därför sa jag nej till det.

Nu väntar hon på att abonnemangstiden ska gå ut i september.

Erik Hörnfeldt, informations- och pressansvarig på 3, menar att täckning inte bara handlar om var det finns när utan även hur bra en viss mobilmodell är på att få kontakt med nätet.

- Det går egentligen aldrig att i förväg garantera att det finns täckning på en viss plats. Vi har generösa returregler när en ny kund inte kan ringa hemma, men kunden måste höra av sig direkt när hen upptäcker att det är problem, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om