Maria Pestrea började sin bana inom Vingåkers kommun redan 1995 då hon på somrarna arbetade som guide och turistvärd på Säfstaholms slott.
2001 erbjöds hon tjänsten som enhetschef för turist- och fritid.
2009 var hon vid vägs ände och sökte nya utmaningar och började som informationssekreterare vid kommunkansliförvaltningen. Bara något år senare gick hon in som tillförordnad chef vid utvecklingsenheten, som då var relativt nybildad, och i den enheten ingick bland annat kommunikation och IT.
2013 bildades IT och kommunikationsenheten och chef för denna enhet blev Maria Pestrea.
Hennes ledarskapsfilosofi grundar sin på att medarbetarna ska vara trygga i sina roller och kunna ta ansvar för sina uppgifter.
‒Jag tycker det är roligt att vara chef och se medarbetarna växa i sina roller.
Maria Pestrea har flera deviser, en är att problem är till för att lösas. Hon är, som hon säger, lösningsfokuserad, inte problemfokuserad.
Hon är mitt i en rekryteringsprocess. En ny kommunikatör ska anställas för att bland annat ansvara för kommunikation om de stora projekt som kommunen är i startgroparna att köra i gång.
Under två år har först diskussioner och sedan en alltmer märkbar förändring skett på kommunens webbsida. Arbetet med att bygga den nya hemsidan har omfattande, och i april i år var det dags att byta ut den omoderna hemsidan mot den nya.
Reaktionerna har inte heller låtit vänta på sig. Och det har hittills varit enkom positiva lovord från användare och besökare på hemsidan sedan dess. Det som påpekas kan vara att man saknar något, men som Pestrea säger, det är en ständigt pågående process att utveckla och uppdatera kommunens hemsida.
Att vara chef för flera områden kräver sin kvinna. Att ha många bollar i luften, det är något som Pestrea både gillar och är bra på. En förmåga som passar utmärkt i det dagliga och stundliga chefskapet.