Mitt ute i skogen i ett rött hus med vita knutar bor Lottie Winnerhed. Här har hon sin bas för att skapa förunderliga figurer som vi kan se på film och TV. Hennes arbete handlar om att synas men ändå vara osynlig.
– Ett bra jobb som kostymör har man gjort när tittaren inte tänker på kläderna utan känner för karaktärerna.
Hon menar att kläderna får ta plats men inte sticka ut. I novellfilmen Nikita Forever av Nikita Rissanen och regissören Victor Lundin, har Lotte Winnerhed sett till att filmens alla stora karaktärer fått sitt speciella utseende.
– Den här filmen är ett drömprojekt där jag har fått skapa och använda varje del av min hjärna.
Hon beskriver "Nikita Forever" som en modern Pippi Långstrump-historia som handlar om att hitta sig själv i en värld där många sätter en stämpel på hur man ska vara. Det är inte en barnfilm utan riktar sig till lite äldre. En av huvudkaraktärerna heter "Fjädermörk". Han pendlar mellan att vara den stora farliga och den snälla lilla pojken. Vanligtvis hyr och köper Lottie Winnerhed kläder som hon stylar med, en blandning av gammalt och nytt, och syr en del, men till den här filmen fick hon sy det mesta själv.
Huvudkaraktärerna är väldigt fantasifulla och behövde specialgöras. Till Fjädermörk som är en fågellik karaktär, har hon handmålat 1600 fjädrar.
– Det gällde att få kostymen så fågellik som möjligt och sedan så mänsklig som möjligt. Alla de här karaktärerna är sydda för hand.
Köksbordet hemma i Vingåker har fungerat som arbetsplats för en stor del av hennes arbete i den här produktionen.
– Jag utgår härifrån och gör "preppen" här. Sedan införskaffar jag ofta tyger och kläder i Stockholm.
Nikita-karaktären började hon forma redan för fyra år sedan.
Filmen är en samproduktion av SVT och produktionsbolaget Hobbyfilm och ingår i projektet Moving Sweden som är en satsning på både etablerade och nya filmberättare. Lottie Winnerhed hade jobbat med produktionsbolaget i tidigare produktioner och vid ett första möte fick hon en presentation och beskrivning av karaktärerna. Sedan började skapandet för hennes del.
– Först gör jag en visuell skiss. Jag samlar ihop mina tankar och gör en "mood-board", hur jag ser karaktärerna och stämmer av med regissören. Sedan börjar det praktiska arbetet med att köpa in kläder, tyger, sy och hyra in accessoarer från diverse förråd. Erbjudandet att göra "Nikita forever" fick hon när hon var föräldraledig och hade en tvååring och en två månaders baby att ta hand om samtidigt.
– Lo var tre månader när vi startade projektet och sex månader när vi kom tillbaka från inspelningen. Det här fick hända trots allt. Det var ett projekt jag inte kunde tacka nej till.