Har väntat i månader på att kanalerna ska fungera

I två månader har Ragnar Molberg fått vänta på de tv-kanaler, han abonnerar på. Men när de ska kopplas in får han inget besked om.

Ragnar Molberg vill ha de kanaler han abonnerar på. Men ett komplicerat nätfel sätter käppar i hjulen.

Ragnar Molberg vill ha de kanaler han abonnerar på. Men ett komplicerat nätfel sätter käppar i hjulen.

Foto:

Övrigt2018-03-28 04:05

För ungefär två månader sedan nappade Vingåkersbon Ragnar Molberg på ett erbjudande från Viasat, som distribuerar tv-kanaler via fiber och hoppades därigenom få tillgång till fler kanaler än de vanliga, som SVT och TV4. Men tiden går och några Viasat-kanaler har inte Ragnar Molberg sett röken av.

‒De lyckas inte koppla in min tv. Jag har ringt många gånger men jag får bara samma svar hela tiden, att de utreder vad som är fel.

Nu har han, efter mycket ringande och påstötningar till Viasat fått veta att felet inte ligger i hans tv eller i anslutningen in till hans lägenhet, utan någonstans i stadsnätet, men han har fortfarande ingen prognos för när han ska få de efterlängtade kanalerna. Han har fått nya digitalboxar tre gånger och har haft besök av tekniker hemma, men ändå inga kanaler.

‒Det kan dröja en månad, sex månader, tolv månader. De säger inte vad de gör eller hur lång tid det ska ta. Om jag har tolkat det rätt är det kopplingen mellan stadsnätet och lokalnätet som inte fungerar, säger han.

Ragnar Molberg har ringt och frågat om han kan ångra sin beställning av Viasat, men säger att företaget svarat att han inte kan ändra sig och att det enda han kan göra är att vänta tills felet är löst.

Katrineholms-Kuriren har utan framgång sökt Viasat. Det telefonnummer till pressansvarig tidningen får från moderbolaget MTG är inte i bruk och ingen svarar på tidningens mejl, men vi får däremot tag på IP Only, som äger stadsnätet i Vingåker. Där är Niclas Karnhill pressansvarig.

‒Det är en högst relevant och viktig fråga för kunden, och det ska fungera. Men det tråkiga svaret är att det är ett komplicerat nätfel. Det gör att både vi och Viasat måste problemsöka.

Under torsdagen var Niclas Karnhill i kontakt med Viasat, som enligt egna uppgifter kontaktat kunden.

‒Viasat ska kontinuerligt hålla kontakten med Ragnar och ärendet är prioriterat både hos dem och hos oss. Vi jobbar så fort vi kan men jag vill aldrig gå ut med löften som jag inte kan hålla. Men det är prioriterat, säger Niclas Karnhill.

‒Jag blir så ledsen att jag inte kan se sportkanalerna. Det har varit så fin sport på tv nu, men jag missar ju allt, säger Ragnar Molberg.

Stadsnät

Stadsnät är namnet på bredbandsnät, som är begränsade geografiskt, exempelvis till en kommun.

I många fall är det kommunala elbolag som tagit initiativ till stadsnäten.

I Vingåker finns ett öppet stadsnät, där man som kund ska kunna välja vilken leverantör man vill.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!