Han möter resenärernas reaktioner

Många resenärer har drabbats av SJ:s förseningar den senaste tiden. Tågmästare Tony Tegerdal jobbar både som kamratstödjare och ombord på tågen. Han är en av dem som möter resenärernas reaktioner varje dag. Han menar dock att personalen är tröttare på förseningarna som har varit än vad resenärerna är.- Jag har märkt på mina kollegor att de är trötta i grunden, men jag känner inte av det från resenärerna, säger han.

Övrigt2010-08-02 05:00

Klockan är 12.02 och X2000-tåget 433 ska strax avgå från Stockholms central. Det vimlar av människor som ska med ner mot Göteborg och Halmstad. En kvinna står på perrongen bredvid ett av fönstren och vinkar till en bekant som hunnit ta plats på tåget.

I bistrovagnen är personalen samlad. De har redan hunnit jobba i en timme med att förbereda resan. Passagerarlistor har tittats över, tåget har klargjorts, bromsblocken och utrustningen har kontrollerats och slutligen har tåget körts fram till perrongen. Nu återstår bara ett problem: Den varma maten i bistron har inte kommit från cateringfirman än.

När tågmästare Tony Tegerdal stiger på hälsas han varmt av personalen som passar på att smågnabbas lite med honom. Den här resan jobbar han inte, utan ska bara åka med till Katrineholm. Tony började som sommarjobbare på pendeltågen. 21 år senare har han säkerhetsgrad 59, den högsta förutom lokföraren, och jobbar också som kamratstödjare. Det innebär att han får åka ut när det har varit olyckor och prata med de inblandade som ofta befinner sig i chocktillstånd.

- Jag har haft mycket nytta av min utbildning som kamratstödjare i mitt jobb ombord på tågen.

Läs mer i Katrineholms-Kuriren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om