– Låt det inte gå troll i det här nu, förmanade infrastrukturministern Åsa Torstensson (C) när hon i onsdags förmiddag tillsammans med ett antal andra potentater och en del mer eller mindre vanligt folk firade att den 14 kilometer långa Östra förbileden ska börja byggas i höst.
Trollen, väldigt trevliga Gatstubergstroll, var faktiskt med vid Glysas grav och lättade upp den annars med tanke på talarna något överpampiga tillställningen. Kommunalrådet Göran Dahlström fick förstås inleda talarstafetten. Övriga talare var regionförbundets ordförande Marita Bengtsson, landshövdingen Bo Könberg, Vägverkets generaldirektör Lena Erixon och infrastrukturminister Åsa Torstensson. Trollen hette Malte Halvarsson, Clara Hernblom, Tomas Binjam och Märta Englund.
Befogat men sent
Åsa Torstenssons förmaning var säkert befogad, men jag tycker den kommer lite sent. Det har gått troll i den Östra förbileden – förbifarten som beslutsfattarna av någon outgrundlig anledning kallar den planerade trafikleden – i decennier.
Äntligen var ordet för dagen. Marita Bengtsson sade det för säkerhets skull tre gånger. Jag vill inte vara småaktig men i förbiledsfrågan kan jag inte låta bli.
En förbiled hade diskuterats redan något år tidigare men jag nöjer mig med att börja 1972. I valrörelsen gick Folkpartiet i Katrineholm ut med kravet om att bygga en förbiled öster om stan. Alla andra dåvarande fullmäktigepartier sade blankt nej. De ville satsa på en utbyggnad av genomfarten Ericsbergsvägen-Vasavägen. Det var, ansåg Socialdemokraternas, Centerns och Moderaternas företrädare, ett sätt att med hjälp av statsbidrag få ordning på trafiken i stan.
Orealistiskt kostsam
Vid den här tiden hade jag god insyn i den interna diskussionen i Folkpartiet och jag minns en del av resonemanget: om Katrineholm vägrade att bygga ut genomfarten skulle Vägverket snart nog tvingas bygga en förbiled – trots att verket just då bedömde en förbiled som orealistiskt kostsam.
Jag måste tillstå att jag än i dag tycker att Folkpartiets resonemang var logiskt. Men den dåvarande kommunledningen anklagade Folkpartiet för svek eftersom man sagt ja till en första etapp av genomfartsbygget – den nya, imponerande flerfiliga Vasabron. Visserligen fanns det inga förpliktigande beslut om en fortsättning efter brobygget, men kommunen ansåg sig ha någon sorts moraliskt ansvar – inför Vägverket!
Med åren växte insikten om behovet av förbileden hos allt fler. Även bland politiker. Men motvinden var stark och ihållande. I en debatt i Stadsparken i 1978 års valrörelse deklarerade dåvarande kommunalrådet Per Engvall att kommunen först måste satsa på en förbiled väster om stan. Än en gång handlade det om att bygga en bro över järnvägen, Trollebergsbron (tala om att det gick troll i förbileden). Ty, förutspådde Engvall för 31 år sedan, det är inte realistiskt att räkna med att vi får en östra förbiled förrän någon gång fram emot år 2010!
Effektiva påtryckare
Från Vägverkets sida började man tala om 1995 som en teoretisk möjlighet gör byggstart. Men det krävdes ett intensivt arbete från bland annat en under några år mycket aktiv påtryckargrupp för att något skulle hända för att bygga bort det som till och med kommunens miljöförvaltning klassat som kommunens allvarligaste miljöproblem.
Kanske hör det till saken att också vägingenjörerna hemfaller åt modets nycker. Som bekant ska gatorna numer vara smala även när de är tungt trafikerade genomfartsleder. På så sätt har Vägverket självt sett till att tvinga fram den Östra förbileden – minst 30 år för sent, men ändå.
Sedan, på senare tid, har regionförbundets ordförande, förra kommunalrådet Marita Bengtsson (S), effektivt lobbat för saken på ett sätt som gett resultat. Hon tog helt enkelt med sig Åsa Torstensson (C) på en biltur utmed genomfarten och lyckades på så sätt öppna ögonen på hela den borgerliga alliansregeringen. Det är så lobbyverksamhet fungerar.
Osvuret är bäst
Att Katrineholms kommun förskotterar en del pengar må vara hänt. Den möjligheten fanns även tidigare. Om alla hjälps åt och håller på trollen under kontroll och på behörigt avstånd är Östra förbileden klar någon gång år 2012. Men osvuret är bäst.
Partipolitiskt stöds förbiledsbygget numera av en mycket bred majoritet. Men frågan är om ett eller annat troll ska dyka upp – i miljöpartistisk skepnad. På den senaste tiden har inget hörts om saken, men en del miljöpartister har tidigare meddelat stark motvilja mot vägbygget. Men det är vår och när detta skrivs lyser solen. Och det sägs ju att trollen spricker i ljuset!