De gupp som uppförs i Katrineholm har rört upp många känslor och det har argumenterats både för och emot. I grannkommunen Norrköping är man mer restriktiv med farthindren och har en annan syn på när de behöver byggas.
– Vi ser över våra gång- och cykelstråk och sätter gupp där det behövs. Men vi är kanske lite mer restriktiva med dem och det är för att prioritera busstrafiken. När bussen konkurrerar med gång och cykel väljer vi att inte sätta gupp, säger Magnus Sandberg, trafikplanerare i Norrköpings kommun.
För åtta år sedan släppte Arbetsmiljöverket rapporten "Bussar och gupp" där man tog upp problematiken med de stötar busschaufförerna utsätts för i samband med att de kör över guppen. Rapporten tar upp att både utformning och placering av gupp är viktigt för att chaufförerna inte ska utsättas i onödan. Bland annat står det att "gupp bör helst undvikas i starka kollektivtrafikstråk utanför stadskärnan och på sträckor mellan busshållplatser".
– Om vi måste ha ett farthinder där det går mycket busstrafik ser vi till att hindren är bussanpassade. Det kan vara busskuddar eller ramper med lite svagare lutning så bussen klarar av att köra över hindren, säger Magnus Sandberg.
Som Kuriren skrivit tidigare så kräver lagen någon form av farthindrande åtgärd vid så kallade cykelöverfarter, övergångsställen där cyklisten inte måste gå av cykeln för att leda den över. I Norrköping finns inga cykelöverfarter, något som även det påverkar byggandet av gupp. Men man är även restriktiva med att reglera vanliga övergångsställen.
– Vi har så kallade passager i stället. Där har de gående egentligen inte företräde. Men där vi väl sätter ett reglerat övergångsställe vill vi hastighetssäkra till 30 km/h och sätter gupp. Det gör att vi bara sätter gupp där det behövs. I Norrköping har vi inga cykelöverfarter eftersom vi ville se hur det fungerade i andra städer först.
De gånger ett gupp försvinner i Norrköping beror det oftast på att någon form av vägbygge görs.
– Vi tar inte bort gupp bara för att. Utan det kan vara för att det har blivit dåligt eller vi måste asfaltera om och då väljer vi att inte sätta dit något nytt. Ett övergångsställe utan gupp är egentligen inte en trafiksäkerhetsåtgärd.