För omkring ett år sedan köptes Vingåkers vårdcentral av den digitala vårdtjänsten doktor.se. I och med köpet kunde man erbjuda kostnadsfri digital vårdrådgivning till alla i hela Sverige. Något som gav upphov till en del kritik eftersom Sörmland hade tagit bort avgiften för besök på vårdcentralerna och räkningen skickades till det landsting patienten var hemmahörande hos. Det i sin tur medförde att Sveriges kommuner och landsting, SKL, tidigare i år gick ut med en rekommendation att digital vårdrådgivning skulle medföra en kostnad på minst 100 kronor. Det är dock inget som landstinget i Sörmland har infört.
– När frågan kom upp i fullmäktige innan sommaren blev det återremitterat. Vid nästa fullmäktige i augusti ville vi inte besluta något innan valresultatet. Nu kommer frågan tas upp på nästa fullmäktigemöte efter årsskiftet, säger Sörmlands landstings ordförande Monica Johansson (S).
Var beslutet kommer landa låter hon dock vara osagt då ärendet först ska beredas och tas upp i landstingsstyrelsen.
– Men vi brukar alltid vara ganska följsamma mot SKL, säger Monica Johansson.
Antalet personer som kommer från andra landsting till Sörmland i och med doktor.se har ökat kraftigt enligt hälsovalschef Asghar Farahani Shiviari. Under årets första tre kvartal har Sörmlands landsting noterat 23 362 kontakter. Främst har de kommit från Stockholm med över 8 000 besök och Uppsala med fler än 2 000.
– Det växer hela tiden och kurvan går bara uppåt, säger Asghar Farahani Shiviari.
Doktor.se:s vd, Martin Lindman, är nöjd med utvecklingen under året.
– Totalt ligger vi på omkring 20 000 ärenden i månaden, säger Martin Lindman.
Han oroar sig inte inför en eventuell avgift för digitala patientbesök. Istället menar han att det i slutändan handlar om en effektiviseringsfråga, att vägleda patienterna rätt redan vid den första kontakten med vården. En avgift, menar han, skulle göra att de som har pengar skulle använda sig av den digitala vårdtjänsten snarare än de med behov.
– Vi vill effektivisera vårdsystemet. Konsekvenserna av en avgift är att vi bara kan stycksälja läkartider. Vilket är det hela systemet vill bort från. Läkarna ska inte hålla på med frågor om torra armbågar och Alvedon. Det är för dyrt och vi har inte tillräckligt många läkare. Av den anledningen ska vi vara försiktiga med att skapa något som ger en motsatt effekt av det vi gör.
Martin Lindman menar att man borde se doktor.se som en tjänst liknande 1177.
– Den är gratis men bekostas av skattepengar. Vi har aldrig sagt att vi är nätläkare, vi är en vårdsluss och ett serviceorgan där vi kan se rörliga bilder, receptförskrivelser och journalanteckningar. På så vis kan vi ge en bättre adekvat bedömning av ärendet. Det gör att vi är väldigt effektiva.
Läs också:Aktuellt med ny avgift för patienter vid sjukbesök