Gräsklipparaffär avgjord

I april 2010 lämnade Katrineholmsparet Inger och Karl-Åke Johnsson in sin gräsklippare på service hos Katrineholms Hyrmaskiner AB, men när de fick tillbaka den larmade de om att de fått igen fel maskin. Nu har Allmänna reklamationsnämnden lämnat sitt utlåtande.

Övrigt2011-03-29 07:14

Som Katrineholms-Kuriren tidigare har skrivit om var det när Karl-Åke Johnsson försökte sätta dit gräsuppsamlaren, som han hade kvar hemma, som han upptäckte att han fått tillbaka fel gräsklippare.

Fick en ny

På Katrineholms Hyrmaskiner AB letade man igenom lokalerna, men ingen gräsklippare hittades. I stället fick makarna en helt ny gräsklippare och den ”felaktiga” gräsklipparen lämnades tillbaka.

Firman jämförde då tillverkningsnumret med den som kunden lämnat in och konstaterade att det var hans gräsklippare. Något som makarna ifrågasatt då de anser att firman skrivit dit serienumret på inlämningskvittot i efterhand.

Makarna Johnsson fick en faktura på den nya gräsklippare de fått och den betalades då de befarade att det skulle kunna gå vidare till inkasso. Ärendet anmäldes till Allmänna reklamationsnämnden som nu fällt sitt avgörande.

Återbetalning

Nämndens bedömning är att utredningen visat att den gräsklippare Katrineholms Hyrmaskiner AB tog tillbaka är makarnas gräsklippare. Nämnden rekommenderar att makarna får tillbaka den och att de ska lämna tillbaka den nya de fått mot att företaget i stället återbetalar de 6 340 kronor som paret har betalat för den.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om