Patienter vittnade om att tiotals samtal per dag ändå inte ledde till att någon svarade. När tidningen granskade Vår vårdcentral, var det länge omöjligt att få kontakt med ägarna. Landstinget reagerade i början av december med att beordra en egen granskning av vårdcentralen, i form av en medicinsk revision och en patientundersökning.
Landstingets hälsovalschef, Asghar Farahani, har inte fått rapporten av den medicinska revisionen än, men har fått en muntlig redovisning av det huvudsakliga resultatet.
‒Vår Vårdcentral har haft stora problem med rekryteringen av sjuksköterskor, som kan svara i telefon. Vissa dagar har de haft så lite som en halv sjukskötersketjänst. Då går det inte att besvara hundratals samtal. En del sköterskor har kommit från akuten och saknat erfarenhet från primärvården. De har inte stannat så länge. Vår vårdcentral har haft maximal otur helt enkelt.
Konsekvensen för Vår vårdcentral blir främst den kostnad på 42 kronor för varje missat samtal, som alla vårdcentraler betalar till landstinget. Pengarna går till de vårdcentraler som har bättre tillgänglighet.
Asghar Farahani menar dock att situationen nu har förbättrats.
‒Ja, de senaste mätningarna har visat hyfsade siffror.
Granskningen ser däremot inte ut att visa några kvalitetsbrister i vården.
‒De har mycket rutinerade läkare, hög kvalitet och höga ambitioner.
Den patientundersökning som skulle ingå i granskningen, riskerar att inte bli av. Företaget som skulle göra intervjuerna ville ha ett halvår på sig, vilket landstinget inte godtog. Därför görs undersökningen eventuellt i form av en enklare enkät som patienter kan fylla i i samband med besöket, om den alls blir av.