För den icke initierade så är järn järn och inget annat. Men fullt så enkelt är det inte; beroende på var järnet ska användas har det olika egenskaper. I vissa detaljer måste det vara segt, medan det i andra behöver ha en bra värmeavledningsförmåga.
‒Det vi på Sintercast gör är att tillhandahålla utrustning som kontrollerar smältans sammansättning och justerar den vid behov. Magnesium tillsätts för att ändra kolets struktur i järnet. Det är mycket små mängder magnesium som ska till och det ska ske vid rätt tidpunkt i processen, säger Steve Wallace, produktionschef.
Sintercast är inriktat mot gjuterier som gör motorblock och detaljer till fordonsindustrin, främst diselmotorer.
Oron för den senaste tidens debatt runt diesels vara eller inte vara är inte stor. Flera utredningar pekar på att diesel kommer att vara en motortyp under många år framöver, enligt bolagets vd Steve Dawson.
Bolaget bildades 1983 i Viken, Skåne. Sedan mitten av 90-talet har företaget funnits i Katrineholm tack vare ett nära samarbete med SKF Mekan – ett samarbete som fortfarande pågår. Sintercast har fortfarande kvar provytor inne på gjuteriet för att kunna testa och utveckla sina produkter.
Nu har bolaget tillfört ytterligare ett hjälpmedel för att kunderna ska kunna leverera hög och jämn kvalitet.
‒Vi har under många år arbetat inne på gjuterier och sett att det funnits ett behov av att få kontroll över hela processen och att kunna spåra tillverkningsprocessen. Ett litet fel som följer med kan ge stora förluster på sikt. Den nya spårningsteknologin ger gjuteriet optimal kontroll över tillverkningsprocessen, berättar Daphner Uhmeier ekonomichef.
Sintercast lägger stor vikt vid forskning och enligt ekonomichefen satsas omkring en fjärdedel av bolagets kostnader går till forskning och utveckling. Av de 16 personer som arbetar på företaget i Katrineholm är fem forskare. Personalen har en internationell sammansättning och kommer från flera länder i Europa.