Sedan en dryg månad tillbaka är fyra av sex lärare för årskurs fyra på Sandbäcksskolan sjukskrivna. Något som skapat oro bland elever och föräldrar. En av föräldrarna som Kuriren pratat med berättar att hennes barn vissa dagar klagat på magont och inte ville gå till skolan på grund av stöket i klassrummet.
– Det har inte varit någon ordning i klassen. Vi har inte fått veta vilka som tas in som vikarier och inga läxor kommer hem. Under två månaders tid har han fått en läsebok men inga uppgifter om vad som ska läsas. Det har inte varit någon undervisning.
Efter en månad utan någon konkret information och inte fått något svar från skolledningen kontaktade hon en av lärarna hon kände privat.
– Jag frågade hur det var. Hon svarade att det varit för mycket på skolan för att hälsan skulle vara ok.
Hon och andra föräldrar önskade även ett möte med rektorerna. Något som avslogs med förklaringen att det krävdes för mycket planering.
– Det känns som att de velat dölja det här från början och tysta ned det.
Kommunens verksamhetschef för grundskolan, Margaretha Norling menar att de har haft kontinuerliga utskick till föräldrarna om situationen på skolan.
– Skolledningen har rapporterat till hemmen varje vecka sedan vi identifierade att vi hade en stor utmaning i detta. Men varje gång någon känner att de inte fått information måste man vara självkritisk.
De exakta orsakerna varför så många lärare har sjukskrivit sig vill hon inte gå in på.
– Vi har haft en negativ spiral under en under en längre tid. Det har funnits en situation med flera faktorer som transporter till och från skolan och oro kring vissa elever. Sedan kan det finnas orsaker på individnivå som jag inte kan gå in på.
Hon menar att de tidigare gjort en del insatser som inte varit verkningsfulla.
– Vi tittade på schemat, vilka elever som behöver stöd i olika former och var vi behöver förstärka med personal. Men det är väldigt svårt att få tag på personal.
I veckan gick därför skolan ut med informationen att fyrorna ska flyttas tillbaka från Ellwynska till Sandbäcksskolan. Utöver det ska man även bryta upp klasserna och flytta om eleverna mellan dem.
– Det gör vi för att bryta den negativa spiral som finns, säger Margaretha Norling.
Att fjärdeklassarna mer eller mindre stått utan läxor menar hon är en naturlig följd av läget som uppstått på skolan med vikarier.
– Läxor är inte det högst prioriterade. Det är inte heller något som står med i skollagen. I en sådan situation som varit prioriterar vi struktur, studiero och trygghet.
Närmsta tiden planeras de nya gruppindelningarna och flytten utöver att berörda föräldrar kontaktas.
– Man kan säga att vi startar om systemet, säger Margaretha Norling.
Hon menar också att de sjukskrivna lärarna vill komma tillbaka och räknar med att göra det.
– Några är på väg tillbaka. Sedan gäller det att göra det i en takt så man håller.
Facket: "Kanske inte förstått allvaret"
Bo Sundahl är huvudskyddsombud och ordförande för Lärarförbundets lokalavdelning i Katrineholm. Han förklarar att de känner till situationen men inte kan gå in på detaljer i ärendet.
– Men jag kan säga att det är flera olika faktorer som samspelar i detta. Jag vet att det har gjorts stora åtgärder nu också. Vi tycker att det är ett tecken på att ledningen har tagit det här ärendet på största allvar. Att man faktiskt har arbetat hårt med att lösa situationen.
Han tycker att det i ett tidigt skede skickades signaler om vad som var på väg att hända Sandbäcksskolan.
– Sedan kanske man inte riktigt har förstått allvaret i det.
När situationer uppstår på en arbetsplats och de anställdas hälsa är i fara kan Arbetsmiljöverket kontaktas. Bo Sundahl hoppas dock på att det inte ska behöva gå så långt.
– Att arbeta med sådana här saker kräver ofta både kortsiktiga och långtgående insatser. Generellt kan det röra sig om lokaler, bemanning, ledning och organisation. Men det är viktigt att man i god tid lyssnar när signaler om bekymmer skickas från olika håll, innan problemen blir för stora.
Han tror att åtgärderna som tagits av skolan är en bra början.
– Det finns ingen skolgård på Ellwynska vilket ger ett behov följa eleverna fram och tillbaka till Sandbäcksskolan. Det funkar inte och tar för mycket tid från lärarna och går ut över deras raster. Det är vad man försöker rätta till nu genom att flytta tillbaka där skolgården finns.