Flygpamp tror att Skavsta får lägga ned – om nya skatten blir verklighet

Om ett år kan en ny flygskatt gälla i Sverige. Blir det slutet för Skavsta flygplats? – Jag tror det, säger Norwegians vd Bjørn Kjos till Dagens Nyheter.

Övrigt2017-02-22 09:34

Först och främst: Norwegian flyger inte från Skavsta. Och lågprisbolaget verkar inte ha några planer på att försöka få till en sådan lösning heller.

Men bolagets vd Bjørn Kjos har bra koll på lågprisdelen av flygbranschen. I veckan har han varit på besök i Stockholm och bland annat gjort en lång intervju med DN. Intervjun fokuserar på flygskatten, som regeringen vill införa efter nyår.

Kjos är starkt kritisk till förslaget, som skulle slå hårt mot hans företag. Han tror också att den nya skatten kan bli förödande för vissa mindre flygplatser.

– Trafik kommer att flyttas från Sverige. Regionala flygplatser får problem och införs flygskatt tror jag att Skavsta läggs ned. Ryanairs vd Michael O'Leary kommer att flytta sin verksamhet där till Tyskland i stället, säger Kjos till DN.

Varför det?

– Marginalerna är för små. Jag ser bara vad som hände när Norge införde flygskatt.

Flygplatsen Rygge lades ned i höstas, efter att Ryanair sagt upp sitt avtal. Den norska regeringen införde en liknande flygskatt som den som föreslås i Sverige bara några månader tidigare.

Skavsta flygplats vd, Peter Steinmetz, har tidigare varit kritisk mot flygskatten och har menat att den kan innebära negativa konsekvenser i relationen till just Ryanair, som är Skavstas största kund,

– Det är svårt att säga hur reaktionen kan komma att bli hos flygbolagen, men Ryanair har reagerat negativt på sådana här förslag tidigare, i andra länder, sa Steinmetz till SN i december.

När SN når Stenimetz för att prata om Bjørn Kjos uttalanden målar han inte upp en lika nattsvart bild som sin norska kollega. Men han är orolig.

– Flygskatten skulle inte vara bra för oss, då vår flygplats bygger på lågprisflyg. Det kan så klart få negativa effekter, säger Steinmetz och fortsätter:

– Det är ju inte så att Ryanair kommer att sluta flyga till de här destinationerna. Men det finns en risk att de väljer att flyga till dem från något annat land än Sverige.

Förslag till flygskatt

80 kronor för resor inom Europa.

280 kronor för resor till platser som ligger helt eller delvis utanför Europa och som ligger högst 600 mil från Arlanda.

430 kronor för resor till andra kontinenter.

Klirr i kassan? Ja, för staten. Omkring 1,8 miljarder kronor i intäkter, enligt en utredning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om