‒Vi måste arbeta med långsiktiga mål för att uppnå resultat, från förskola till gymnasium. Det handlar om att lyfta både pojkars och flickors resultat, säger Helene Björkqvist, chef på bildningsförvaltningen.
Kommunens sammanställning av niornas betyg från i år visar att drygt en procentenhet fler elever har nått godkänt i alla ämnen jämfört med förra årets niondeklassare.
Men trots fler godkända betyg visar pojkar fortsatt sämre resultat än flickor. Johan Söderberg (S), ordförande för bildningsnämnden, tror att en anledning är att man ofta bemöter flickor och pojkar olika.
Järvenskolan Södra har i ett år deltagit i regeringens satsning "Samverkan för bästa skola". I satsningen har Skolverket fått i uppgift att sluta avtal med kommuner och skolföretag för att lyfta skolresultaten på de skolor som har lägst betyg och svårast socioekonomiska förutsättningar. Kartläggning och analysarbete har pågått under ett år och till hösten kommer åtgärder att sättas in.
‒En viktig del av arbetet på skolan har handlat om att kasta bort förutfattade meningar, säger Johan Söderberg och fortsätter:
‒Man har även tidigare kunnat konstatera att man har problem med exempelvis pojkarnas betyg, men Skolverkets analytiker har gjort att man fått gå på djupet med vad som verkligen är problemet och identifiera åtgärder utifrån en grundlig analys.
Tidigare har kommunen satsat på jämställdhetsarbete i form av Machofabriken, ett metodmaterial om normkritik utformat för ungdomar i åldern 13 till 15. Projektet syftar till att få ungdomar att diskutera och reflektera kring hur föreställningar om kön och sexualitet påverkar deras liv och relationer.
Från kommunens håll fortsätter nu arbetet med att jämna ut betygsskillnaderna. De största åtgärderna för Järvenskolan Södra kommer att handla om att tidigare fånga upp elever med svårigheter, skapa studiero och att titta på olika sätt att göra betygsbedömningar.