Fler anställda i hemtjänsten visar sitt stöd till Johanna

De har kämpat förgäves för en fungerande hemtjänst. Nu vågar fler undersköterskor bryta tystnadskulturen och tala ut.– Vi vill visa att vi står upp bakom Johanna, säger Kristina Krig.

"Vi tycker om vårt jobb men organisationen är en katastrof" säger Kristina Krig om problemen i hemtjänsten som eskalerade för drygt två år sedan.

"Vi tycker om vårt jobb men organisationen är en katastrof" säger Kristina Krig om problemen i hemtjänsten som eskalerade för drygt två år sedan.

Foto:

Övrigt2018-08-10 05:00

Kristina Krig, Kicki Arnell och Ann Westerback är undersköterskor inom hemtjänsten. De jobbar på avdelningarna Öster och Centrum i Katrineholm och upplever precis samma problem som Johanna Hellberg vittnat om i tidningen och sociala medier.

– Det är ingen i personalen i hemtjänsten som är förvånad. Det är precis som det är och så har det varit i flera år, säger de.

Trots problemen är det få som vågar säga ifrån. Det råder en tystnadskultur. Man är rädd för att bli av med jobbet och anklagas för illojalitet mot arbetsgivare trots att det råder yttrandefrihet.

– Nu vill vi visa att vi står upp bakom Johanna, säger Kristina Krig.

De berättar att problemen eskalerade för drygt två år sedan vid flytten av hemtjänstens lokaler från Trädgårdsgatan till Gjuterigatan. Det blev längre restid till brukarna men inte mer tid för resor i personalens scheman.

– Vi påpekade det vid flytten men inget har hänt, säger Ann Westerback.

Brukarna möter olika personal, de får medicin av obehörig personal och vid fel tidpunkter. Brukarna vet inte när de får sin mat eftersom det kan variera med tre timmar från dag till dag.

– Ibland kan en brukare få sin frukost klockan 10 och lunch klockan 11, säger Ann Westerback.

Personalen har försökt att få till en förändring. I december 2016 skrev de ett brev till ledningen. De fick svar sju månader senare, i juli 2017. De skickade ett nytt brev som de också fick svar på men ingen förändring har skett.

– Vi försöker ta upp problemet, vi pratar med våra chefer men inget händer, säger Kristina Krig.

Ledningen reagerar med förvåning, trots att problemen har pågått och påtalats länge. Undersköterskorna misstänker att det är spelad förvåning.

Som undersköterska i hemtjänsten är man spindeln i nätet som ska hålla kontakt med brukarens anhöriga, sjuksköterska, arbetsterapeut med mera.

– Ofta är det bara vi som brukaren träffar, säger Ann Westerback.

Yrket är inte attraktivt. Det är inte ovanligt att en femtedel av personalen och sjuk.

– Eftersom det saknas vikarier får vi ofta utföra samma arbete med mindre personal, säger Kicki Arnell.

Undersköterskorna får ta sin lunch tidigt innan brukarna, och går hungriga en lång stund på eftermiddagen. På lunchen har de inte tid att prata om sådant som fritidsintressen utan går igenom det som de inte hinner med på arbetstid.

– På lunchrasterna pratar vi om hur brukarna mår och vi diskuterar problem som vi hjälper varandra att lösa, säger Kristina Krig.

Det händer att det inte blir någon tid alls för lunch.

– Ibland har jag fått jobba tolv timmar utan rast, säger Johanna Hellberg.

Susanna Kullman, förvaltningschef för vård- och omsorgsförvaltningen, har besökt hemtjänsten på bland annat Öster/Centrum den här veckan.

– Vi tycker att mötet var positivt och vi hoppas att det leder till förändring, säger Ann Westerback.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om