De senaste åren har Flens kommun marknadsfört sig för att få fler att flytta hit. Under tre år satsade Flen, Katrineholm, Vingåker och Gnesta 3,6 miljoner kronor på kampanjen Sörmlands pärlor. Dessutom pågår ett varumärkesarbete och kommunen har nyligen haft en kampanj där folk som är intresserade av att flytta har fått direktreklam från Flen via sin e-post. Kommunen hade namn på 5 000 personer som i olika undersökningar uttryckt att de vill flytta från sin nuvarande bostadsort.
Men trots alla kampanjer backade kommunen med elva invånare under årets första kvartal. Befolkningen ligger nu på 16 122 personer.
Få barn föds
– Men vi har ju haft ett positivt flyttningsnetto både 2007 och 2008. Det som är bekymret nu är att det föds för lite barn. Man måste se det här långsiktigt, att vända en negativ befolkningsutveckling tar tid, säger kommunalrådet Anders Berglöv.
Fast det är inga stora tal som flyttningsnettot handlar om utan plus 20 personer det senaste kvartalet.
– Men vi har haft situationer där vi har tappat över 100 personer. Att vi inte tappar så mycket nu i befolkningen beror på att flyttningsnettot är positivt.
Är kampanjer rätt väg att gå?
– Nu tror jag inte generellt sett att man med kampanjer kan vända strukturproblem. Vad kampanjer kan göra är att de får upp ögonen för bygden. Jag är helt övertygad om att folk genom Sörmlands pärlor har mött vår bygd, men de kanske inte tar flyttbeslut med en gång.
En viktig roll
Varför har kommunen då kampanjer?
– Jag tycker det är svårt att koppla kampanjer till flyttnetto. Kampanjer är till för att marknadsföra denna del av Sörmland och tala om att den finns. Marknadsföring är en viktig roll men vi måste också vidta egna åtgärder för att förstärka. Det handlar om att ta fram nya detaljplaner för nya bostadsområden som vi gör med Hyltingestrand, Sundtorp och Malmakvarn. Det handlar också om projektet som rör centrumutveckling i Flen, säger Anders Berglöv.
När vänder befolkningsutvecklingen för Flen?
– Jag hoppas att vi kan vara en konkurrensmässig kommun när konjunkturen vänder. Det är den primära målsättningen.
Kommunens informationsstrateg Marianne Rynefeldt Skog säger att kampanjer och varumärkesarbete är en lång process.
– Det här är ett väldigt långsiktigt arbete, säger Marianne Rynefeldt Skog.