Facken önskar mindre administration hos lärarna

Minskad arbetsbörda genom framförallt en avlastning inom administration är en viktig del i att förbättra lärarnas situation. Men även lönerna och den allmänna synen på läraryrket spelar stor roll. Det menar representanter för lärarfacken.

Bo Sundahl, ordförande Lärarförbundet.

Bo Sundahl, ordförande Lärarförbundet.

Foto:

Övrigt2018-11-23 05:00

I Lärarnas riksförbunds rapport, Arbetsmiljörapport 2015, svarade 45 procent av landets lärare att de under de senaste 12 månaderna hade gått till arbetet trots att de egentligen borde ha sjukskrivit sig. 76 procent svarade också att de lät bli att sjukskriva sig eftersom arbetsbördan annars skulle bli för tung när de återgick till arbetet. Hälften av de tillfrågade lärarna svarade att de inte ville belasta sina kollegor med mer jobb genom att sjukskriva sig.

I en enkätundersökning som SCB gjort om anledningar till varför lärare byter yrkesbana nämnde majoriteten, 7 av 10, att arbetsmiljö som stress och arbetsbelastning var den viktigaste faktorn till varför de bytt yrke.

Lärarförbundets ordförande i Katrineholm, Bo Sundahl, menar att det är viktigt att man inte generaliserar när det kommer till sjukskrivningarna.

– Det är enskilda ärenden och kan handla om alla möjliga saker. Man måste titta på varje enskilt fall och varje långtidssjukskrivning är en för mycket. Men man måste ta signaler om ohälsa på allvar och då måste det systematiska arbetsmiljöarbetet fungera.

Både han och Lärarnas riksförbunds ordförande i Katrineholm, Alexander Broberg, ser att lärarkåren jobbar under stor stress. Bo Sundahl menar att analysarbetet inom skolan, som flera lärare anger som en källa till stress, är viktigt men att det kan göras bättre.

– Allt mätande leder inte till en bra analys. Det är två olika saker. Man kan lägga ned jättemycket arbete på att samla in data men mängden får inte bli så stor att den inkräktar på arbetets kvalitet, säger Bo Sundahl.

Han tycker att man måste vara försiktig med att lägga till fler uppgifter till det lärarna redan gör.

– Vi kan inte skaffa oss nya arbetsuppgifter utan att ta bort något annat. Om lärare vill undervisa måste de få göra det. Men de måste också få tid till att titta på sin egen undervisning. Man måste få tid att göra det bättre eftersom ingenting är likadant från dag till dag.

Alexander Broberg delar uppfattningen om att den administrativa bördan för lärarna måste minska.

– Sverige är ett väldigt byråkratiskt land och det märker man av. Det är mycket som ska administreras och i vissa fall kan man undra om det verkligen är det lärarna ska hålla på med. Många lärare säger att det är betungande och om man bara skulle ha sin undervisning och träffa sina elever skulle det vara hur bra som helst.

Han menar att det är upp till politikerna att göra något åt det. Samtidigt påpekar han att på grund av bristen på behöriga lärare går lärarna dit villkoren är bäst.

– Det är inte så att det står tio lärare och söker varje tjänst. Som lärare kan man välja och vraka.

Bo Sundahl menar att det inte finns en enkel lösning för att få fler lärare till kommunen samt att få dem att stanna kvar. Han säger att utöver bättre löner så måste det blir mer attraktivt att utbilda sig till lärare.

– Lönen är en viktig fråga men man tar inte antingen eller. Om du står som nybliven gymnasist och ska söka till högskolan tittar man på löner men även på hur arbetsmiljön ser ut. Idag är det de som tycker att läraryrket ser spännande ut, men de är inte tillräckligt många därför att det har varit ganska eftersatt.

Lärare som funderat på att sluta (läsåret 2017/2018)

I en undersökning som Lärarnas riksförbund gjort med sin lärarpanel dit medlemmarna själva anmäler sig hade hälften funderat på att sluta under läsåret 2017/2018.

56,1 procent av grundskolelärarna och 51,8 procent av gymnasielärarna svarade ja på frågan om de hade funderat på att sluta jobba som lärare under läsåret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om