Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Många väntar med däckbytet tills det första tecknet på vinter är här, men enligt Fredrik Egeland, platschef Däckia, så har man aldrig en anledning till att vänta med att byta däck.
– Du ska inte vänta tills den första snön kommer. Köper du helt nya dubbdäck så ska de köras in på barmark i ca 50-100 mil. Har du begagnade så ska de ruggas upp, man måste få bort den hårda ytan, lite som ett radergummi som blivit gammalt, säger Fredrik Egeland.
På däckfirmorna har kunderna börjat komma in för däckbyte. Fredrik Egeland säger att det rullade i gång för någon vecka sedan och att det kommer cirka 25 till 30 bilar i veckan.
– Det kommer dra i gång på riktigt när den först snön kommer. Folk behöver skrapa rutorna eller se lite snö för att vakna till. Vi räknar med att ungefär 1500 bilar kommer till oss för att byta däck. Det blir ett högt tryck och då går vi från fyra däckmontörer till sju.
Kenneth Undberg, delägare på Valla däck, säger att det är svårt att planera med personal då en inte med säkerhet kan säga när toppen kommer.
– Det blir ju en väldig topp när snön kommer men vi vet ju inte när det sker. Just nu så har vi pensionärsrabatt på däckbyte och det är ett sätt att minska på trycket när det väl drar i gång, säger Kenneth Undberg.
Själv har Kenneth Undberg bytt till vinterdäck på firmans alla bilar och tycker att däcken bör skiftas under oktober månad. På det sättet är bilen förberedd för försämrade vägförhållanden.
Kraven på vinterdäck gäller såväl tunga som lätta fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria men de ska vara särskilt framtagna för vinterkörning. De dubbfria däcken är bättre för miljön och sliter inte lika mycket på våra vägar men de har inga trafiksäkerhetsfördelar enligt Fredrik Egeland.
– Frågar du mig ska det alltid vara dubbat, det är en extra säkerhet och det går inte att komma ifrån. Du kan köra 10 000 mil utan de gör nytta men när det väl är blankis så är det bara dubbar som biter i, säger han.