När tv-priset Emmy delas ut sätts oftast ljuset på tv-stjärnor och fina klänningar. Men bakom kamerorna jobbar tusentals människor hårt för att sätta den där lilla detaljen som kan göra stor skillnad för det slutliga resultatet.
En av dem är Eric Levin-Hatz, född i Katrineholm och boende i Kalifornien, USA, där han arbetar med VFX, visuella effekter, för televisionen.
I september fick han och hans kolleger motta en Emmy för "outstanding special effects".
‒ Arbetet var för HBO-serien “Westworld”. Jag var där som både compositor och VFX-klippare och ansvarade bland annat för att skapa temparna, det vill säga tidiga versioner av effekterna, som skapas under klippningens gång. Detta används som en guide senare när effekterna skapas. När klippen skickades tillbaka från våra VFX-företag fick jag klippa ihop dem och se till att de gjorts på rätt sätt och såg ut så som de skulle. Och så hade jag runt ett hundratal klipp som jag skapade helt själv under säsongens gång, säger Eric Levin-Hatz.
Hur var det att gå upp på scenen och ta emot en Emmy?
‒Allt gick väldigt snabbt! Jag bara fokuserade på att följa de andra upp på scenen och stå bakom min chef som fick hålla tal, och sen försvinna bakom ridåerna till höger. Jag kände mig väldigt förvånad och stolt. Jag trodde faktiskt inte att vi skulle vinna, utan att vi skulle vara där för att fira att mina kollegor från andra serier vann. Det var första gången jag fick en nominering för någonting över huvud taget, så det var otroligt kul att vinna på första försöket.
Se Eric Levin-Hatz med kolleger ta emot priset en timme in i sändningen:
http://www.emmys.com/video/2017-creative-arts-emmy-awards-sunday-9102017
Vad betyder Emmyn för ditt fortsatta arbete?
‒Det har motiverat mig att jobba hårdare – man jobbar inte bara för att få meriter, det är kul och intressant också – men jag skulle gärna vilja vinna kanske fyra eller fem till. Jag är bara 32 år så det finns tid.
Du är född i Katrineholm. Väcktes ditt intresse för film och visuella effekter redan under uppväxten?
‒Båda mina föräldrar är konstnärer. Min mamma Madeleine Hatz är konstnär och bor utanför Forssjö. Mina föräldrar sporrade mig att använda kreativiteten mycket som barn, men filmintresset kom inte förrän jag gick på universitetet.
Hur hamnade du i Los Angeles?
‒Jag gick på filmskola i Boston, på Emerson College. Där hade man möjlighet att skaffa praktikjobb i Los Angeles för en termin. Jag gjorde det under min sista termin och sen stannade jag kvar.
Hur kom det sig att du började arbeta med "Westworld"?
‒VFX-supervisor för "Westworld" är Jay Worth och jag hade just jobbat klart för en god vän till honom som rekommenderade mitt arbete. Man förstod redan då att serien skulle bli en succé, med Anthony Hopkins i huvudrollen, och skådespelare som James Marsden och Ed Harris.
‒Alla som är involverade i "Westworld" är väldigt engagerade i att skapa bästa möjliga produkt. Alla, från manusförfattarna fram till postproduction och VFX, var extremt noggranna och brydde sig om varenda liten detalj. På detta sätt kan man skapa någonting som verkligen kan ses flera gånger, och man upptäcker nya saker varje gång.
Vad har du för planer framöver? Kommer du att stanna i USA?
‒Jag kommer nog att stanna kvar i USA och fortsätta samma jobb som förut. Trots att serierna som jag jobbar med har sin bas i Hollywood så har jag ändå haft äran att arbeta med ett väldigt bra Svenskt VFX-företag, Important Looking Pirates. Det var de som skapade många av de svåraste effekterna i serien. De belönades också med en Emmy för "Westworld".
‒Det finns många jobb inom VFX här i Los Angeles, men om man vill stanna kvar i Sverige så görs det ganska mycket effekter där. Till och med för amerikansk film och TV, om det är det man vill hålla på med.