‒Det finns ett batteri fram, ett bak och ett på taket, säger Andrew Nilsson, trafikchef för Nobina i Sörmland och Östergötland, när bussen rullar ut från hållplatsen vid Stortorget.
Hittills denna tisdag, har Nobina bara fått positiva reaktioner av resenärerna ombord. Andra, på trottoarerna, lyfter nyfiket blicken, när bussen glider tyst förbi.
‒Bussen kan gå 250 kilometer på en laddning, med rätt körsätt kan den till och med gå upp till 350 kilometer, berättar Andrew Nilsson och förklarar att bussen laddas när föraren släpper gasen och motorbromsar.
Bussen kördes från Stockholm till Katrineholm förra veckan, under den sträckan förbrukade fordonet bara 17 procent av effekten.
Bussen, som rullar på gatorna i Katrineholm under tisdagen och onsdagen, är inlånad från Holland och ute på turné. Den går strax före eller efter ordinarie buss och det är gratis att åka med den.
Efter två dagar i Katrineholm ska bussen visas upp i Vingåker.
Nobina kör en stor del av kollektivtrafiken med buss i Sörmland, på uppdrag av Sörmlandstrafiken. Företaget har sammanlagt elva elbussar i dag. Andrew Nilsson hoppas på att det ska bli fler inom en snar framtid.
‒Till skillnad från en vanlig buss kan man komma riktigt nära i bostadsområdena. Med en elbuss kan man gå in i villaområden vilken tid som helst på dygnet, säger han.
‒Den skulle till och med kunna gå inomhus, om man exempelvis hade en hållplats mitt inne i ett köpcentrum.
Hur länge dröjer det innan vi får se elbussar i Katrineholm?
‒Det handlar om att få fram fordon, så det ligger inte alls långt borta i tiden. Vi behöver inte göra några infrastrukturförändringar utan det enda som behövs är en laddstation för depån, säger Andrew Nilsson.
Tror du att människor åker mer buss, om man erbjuder dem att åka med en elbuss?
‒Det finns en stor miljömedvetenhet i dag så ja, jag tror det.