Vid en besiktning i mars 2016 framkom att räcket var ruttet och att en av de bärande balkarna var av. Bron stängdes omedelbart för servicefordon som riskerade knäcka bron med sin tyngd. Fotgängare har dock kunnat passera utan risk.
‒Jag gjorde tester innan den revs och skakade staketen utan att ramla i, säger Magnus Rostedt, fastighetsansvarig på service- och teknikförvaltningen.
Nu är bron utbytt och endast de gamla betongfundamenten och dammluckorna återstår. Den nya bron är helt byggd i trä och ska underhållas med olja för att kunna hålla i 30 år. Till skillnad från den gamla bron som var byggd 1999.
Varför hade bron så kort livslängd?
‒Det är ett utsatt område med vatten från alla håll och hög luftfuktighet. Den gamla bron hade ett asfaltslager ovanpå en träkonstruktion och träet kunde inte andas. Vår teori om räcket, är att det kan ha målats när träet var fuktigt.
Under tisdagen asfalterades ramperna upp på bron och på torsdag plockas avspärrningarna längs väg 555 bort. Smidesräckena som ska sättas upp längs ramperna levereras i början av december och först då kan det sista bli klart.
Den nya bron är 40 meter lång och 4 meter bred och konstruktionen kommer att besiktigas var sjätte år. Enligt underhållsplanen så kommer den att ses över och underhållas årligen för att upptäcka eventuella brister.