Servicekontoret invigdes på Alla hjärtans dag. Därefter skred kommunvägledarna Anna-Karin Sjökvist och Amanda Wiström till verket.
Under de drygt två veckor som kontoret varit öppet, har de besökts av i snitt tre–sju personer per dag. Mejlfrågorna har börjat strömma in.
– Efter invigningen hade vi choklad över, och då passade många på att hälsa på och äta godis, ler Wiström.
Kontaktcenter ska vara en enkel väg in i kommunens service. Vägledarna finns på plats för att besvara allmänna frågor, hjälpa medborgarna att använda kommunens e-tjänster och vara en länk till rätt förvaltning eller handläggare.
– Vi har en hänvisande roll, men hjälper också till med lättare ärenden som att ansöka om förskoleplats, hemtjänst och färdtjänst, säger Wiström.
– Vi har även viss konsumentvägledning. Det är inte politiskt beslutat, men vi har fått flera sådana frågor, säger Sjökvist.
Arbetet med centret inleddes för ungefär ett år sedan men har varit på den politiska agendan länge. Med tiden har behovet ökat. Det visar de många samtalen till kommunens växel och de fysiska besöken hos förvaltningarna, där trycket stundtals är hårt. Kontaktcenter ska avlasta förvaltningarna och ge kompletterande service.
Inför öppnandet har Sjökvist och Wiström kartlagt de vanligast förekommande frågorna till förvaltningarna och skaffat sig kunskap om alla kommunens digitala tjänster.
– Så här i uppstarten gäller det att hålla en lagom nivå och vara tålmodig, säger Sjökvist som är övertygad om att de fysiska besöken och frågorna med tiden kommer att öka.
Kontoret finns i den inre delen av biblioteket och är tillgängligt både från kulturhuset och Djulögatan. I vissa frågor hänvisar Wiström och Sjökvist besökarna till servicekontoret som statliga Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten delar i Ängeln.
Vilken har varit den vanligaste frågan så här långt?
– Detaljplanen för Abborren, svarar kommunvägledarna unisont. Den har många frågat efter. Vi har visat var den finns utställd och har också kunnat visa den skuggstudie som finns på nätet.