Fred Åkerström (1937–1985) och Cornelis Vreeswijk (1937–1987): folkkära och hyllade, men också problemtyngda. Och antagligen inte alltid lätta att vara barn till.
CajsaStina Åkerström och Jack Vreeswijk, själva högst framgångsrika barn till de båda ikonerna, träffades för första gången på Visfestivalen i Västervik för drygt tio år sedan.
‒Vi började snacka och lärde känna varandra. Det utvecklades ett syskonskap, mycket på grund av att vi tangerar gemensamma erfarenheter genom våra fäder, berättar CajsaStina Åkerström.
Bokare som båda musikerna jobbat med kom med idén om en gemensam show, men det tog tio år innan den kunde förverkligas. I höstas turnerade Åkerström och Vreeswijk med "Du och jag, farsan", där de framför både eget och sina pappors material.
‒Det är fruktansvärt roligt. Och baserat på mycket värme, kärlek och humor, säger CajsaStina Åkerström om samarbetet.
[youtube id="nwXTflCgaVE"]
Med sig har de några av Sveriges finaste musiker: Peter Kvint på gitarr, Jakob Ellerstedt på piano, Backa Hans Eriksson, bas, och Love Tholin, gitarr.
‒Det är en lyx varje kväll att spela med dem. Snacka om att ha roligt på jobbet. Det är bara att njuta.
Att välja material till en turné ur totalt fyra personers gigantiska repertoar är en utmaning.
‒Det är en balansgång. Dels gör vi nedslag i viktiga perioder i våra fäders liv, både professionellt och privat, dels är det material, tankar och historier som ligger närmast våra egna hjärtan. Det var en process, att hitta till den tonen.
Turnén inleddes alltså i höstas och blev mycket uppskattad och välbesökt. Därför fortsätter den i vår med konserter på 15 orter, däribland Katrineholm den 7 april.
‒Det är ett levande program, det blir lite nytt varje kväll. Både Jack och jag snackar rätt mycket fritt ur huvudet, ett skapande i stunden. Vi har väldigt roligt ihop på scenen.
Parallellt med turnén i mars och april jobbar CajsaStina Åkerström med ett nytt album.
‒Jag hade tänkt att det skulle släppas 2018 men jag tror att det spricker. Det börjar bli så fullbokat och jag ska ut på en egen turné i höst, så det får bli 2019. Albumet blir en uppföljare till "Vreden och stormen"; dels för att jag fortsätter att jobba med Peter Kvint som producerade den, dels för att jag försöker sätta fingret på tiden, hur det är att vara människa och kvinna i dag.
Det sistnämnda för ofrånkomligen tankarna till metoo-rörelsen, som inte minst drivs av kvinnor i kultur- och nöjesbranschen.
‒Jag har stöttat rörelsen, absolut. Men jag har lyckligtvis varit relativt förskonad ändå, som artist, säger CajsaStina Åkerström.
Samtidigt konstaterar hon att musikbranschen har långt kvar till jämställdhet.
‒Det är alldeles för få kvinnor på ledande positioner på exempelvis skivbolagen. Män har nätverk som är svåra för oss kvinnor att komma åt. Det handlar om att få in fler kvinnor i beslutsfattande positioner i samhället.
CajsaStina Åkerström är övertygad om att metoo-rörelsen skapar förändring.
‒En ny tid kommer. Patriarkatet kommer att falla. Det finns ingen återvändo.
Samtidigt tycker hon att det är bra att debatten också har kommit att handla om hur vi beter oss, som människor.
‒Det går över både könsgränser och existentiella gränser. Vi behöver en respektfull ton mellan oss. Så i alla avseenden är det en otroligt viktig rörelse.