"De snabba tågen måste få gå först"

‒Vi är inte tondöva. Vi vet att vi inte lyckats fullt ut att hitta de tider till Sörmlandspilen som Mälab och kollektivtrafikmyndigheten önskat. Det säger Jonas Westlund chef för tidtabellsarbetet på Trafikverket.

Foto:

Övrigt2017-09-23 22:46

Nästa års tågtidtabell, som träder i kraft redan den 10 december, innebär stora försämringar för alla som arbetspendlar med Sörmlandspilen till Stockholm. Det berättade vi i onsdagens tidning. Kollektivtrafikmyndighetens chef Helena Ekroth beklagade att regionaltåget Sörmlandspilen kommit i kläm mellan snabbtågen.

‒Vi ansökte om att behålla avgången 15.29 eftersom vi vet hur viktig den är för arbetspendlarna, men Trafikverket gör andra prioriteringar och har gett annan trafik företräde, sa hon.

Och visst har Trafikverket prioriterat snabbtågen framför det långsammare regionaltåget.

‒De snabba tågen måste gå först för att inte bli liggande bakom ett tåg som stannar vid station efter station, med allt vad det innebär av förseningar, säger Jonas Westerlund.

Förklaringen är det ökade trycket med flera snabbtåg som trängs på samma spår.

‒Därför har Sörmlandspilen fått längre gångtider de senaste åren.

Någon snar lösning är heller inte i sikte. Trängseln lär bestå under många år.

‒Förändringarna i Stockholm, med Citybanan och ombyggnad av getingmidjan, förbättrar visserligen kapaciteten inne i Stockholm, men söder om stan är det fortfarande samma spår där tågen ska trängas.

Spåren ligger där de ligger och någon utökning blir det inte förrän den nya sträckningen Ostlänken står färdig. Men det kommer av allt att döma dröja ytterligare 15-20 år.

‒Fast vi har många andra åtgärder på gång som ska göra det bättre, försäkrar Jonas Westerlund.

Eftersom spårsystemet hänger ihop kan en förbättring i en helt annan del av landet lätta på trycket även genom Sörmland. Och därmed ge bättre plats för Sörmlandspilen.

De närmaste åren kommer att präglas av stora arbeten i järnvägsnätet och tidtabellerna kommer att justeras i samma takt som arbetena blir klara.

‒Det kan upplevas som ryckigt, men det är ändå så vi måste jobba. Det går inte att skjuta upp allt till en och samma gång, säger Jonas Westerlund

Den första förändringen kommer för övrigt redan i augusti nästa år, när avgångstiderna från Stockholm justeras lite i rätt riktning för pendlarna. Detta enligt den tidtabell som antogs förra veckan.

‒Man kan säga att vi har lagt in flera tidtabeller i tidtabellen, eftersom vi vill kunna dra nytta av förbättringarna när olika arbeten är klara.

Därefter återstår att se vad som händer i tidtabellen för 2019. Arbetet har redan startat, säger Jonas Westerlund.

‒Och vi kommer att diskutera med Mälab under arbetets gång. Vi har ingen vilja att tränga bort trafik.

Tågplan 2018

Varje år planerar Trafikverket det kommande årets tidtabeller tillsammans med tågföretagen. Tågplan 2018 som antogs förra veckan börjar gälla 11 december 2017 och 52 tågföretag berörs.

Den stora skillnaden från den nuvarande tågplanen är att tågen inte kommer att ha samma tidtabell hela året. Det innebär att tågresenärer måste vara uppmärksamma på att det kan förekomma vissa variationer i tidtabellerna, främst under sommarhalvåret.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!