Därför skriver vi inte det exakta klockslaget

Fidget spinners, den nya flugan bland unga – är det något du vill läsa om i din lokaltidning?

Fidget spinners, den nya flugan bland unga – är det något du vill läsa om i din lokaltidning?

Foto:

Övrigt2017-06-03 07:00

Varför skriver ni inte när det är? Läsaren är riktigt arg och tycker det är värdelöst att artikeln hon läst om ett kommande evenemang inte innehåller någon information om exakt klockslag. Faktiskt så är hon så arg att hon funderar på att säga upp sin prenumeration, säger hon och påpekar att hon dessutom är så trött på att många gånger få läsa om saker först efteråt - när det redan är för sent att själv vara med och uppleva dem.

Svaret är att det är skillnad på redaktionellt material och reklambudskap. En tidnings redaktion jobbar med att skapa ett redaktionellt innehåll och tidningens annonsavdelning jobbar med reklambudskapet. Att de olika uppgifterna hålls åtskilda handlar om trovärdighet och integritet. Redaktionen kan i nyhetstext berätta om ett evenemang som kommer att ske (eller för all del som har varit) för att det är en händelse som vi vill rapportera om. Kanske är berättelsen om evenemanget en del i ett större samhällspussel. Däremot är det arrangörens sak att upplysa om tidpunkter och annat kring evenemanget. Om vi gör det tassar vi in på annonsavdelningens mark och vi kan beskyllas för textreklam. Men läsarens reaktion borde sätta fokus på hur viktig läsning annonserna i en tidning är. De är grunden för mångas planering av såväl helgaktiviteter som inköp.

Det är skillnad på redaktionellt material och reklambudskap

Under senare år har antalet annonser i landets papperstidningar minskat. Men studier visar att effekten av en annons i papperstidningen blivit större. Andelen läsare som är positiva till annonser har ökat till nästan varannan och andelen annonser som skapat en reaktion har ökat till var tredje, enligt siffror från analysföretaget Ram. Annonsen behövs alltså, och läsaren bryr sig.

Självklart är journalisterna också ute och bevakar en del av de evenemang som sker i våra trakter, möter människor som deltar och arrangörer som sliter hårt för att ge folk upplevelser. Att vi bevakar det här är för att det utgör en del av livet i samhället där vi lever. Vi vill rapportera om stort som smått, tungt som lättsamt. Det här är också något som irriterar vissa läsare och som uppmanar oss att eliminera det mer lätta innehållet till förmån för mer tungt. Häromdagen ringde en läsare och undrade varför i all sin dag vi lade redaktionellt utrymme på att skriva om den nya flugan bland unga, fidget spinners? Svaret är förstås för att vårt uppdrag också är att sätta upp fingret i luften och se vart vinden blåser. Det här är det hetaste just nu bland unga och därför måste vi skriva om det. Inget världsomvälvande kanske, men en ny trend som dessutom påverkar skolarbetet på sina håll, när eleverna inte längre klarar av att kombinera skolarbete med balanserandet av sina fidget spinners. Då blir leksaken en ingång till att spegla barns och ungas verklighet, och den vet vi genom läsarundersökningar att många läsare vill ha rapportering kring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om