PÄ en skÀrm vÀxlade stillbilder som eleverna filmat och redigerat. Framför skÀrmen gjorde en grupp sin tolkning av barnkonventionens paragraf om att ingen ska bli krÀnkt, vilket i skolans vÀrld kan översÀttas till mobbning.
Vi var oroliga för att eleverna skulle tycka att det lÀt mÀrkligt och abstrakt. DÀrför började vi filma redan vid första trÀffen och de fick snabbt börja komma pÄ danser till bilderna. Sedan har det vuxit fram och nu kÀnns det som att alla vet vad de ska göra och varför vi gör det, safilmpedagogen Fredrik Karlsson frÄn Film i Sörmland.
Medan Fredrik Karlsson höll i filmdelen arbetade Ninni Andersson frÄn Kulturskolan i Flen med dansen.
Det har hÀnt saker sedan vi började, de lever till exempel sig mycket mer in i ansiktsutryck nu. Det har varit en rolig resa dÀr eleverna verkligen har tagit ansvar, sa Ninni Andersson.
Kulturskolan i Flen har fÄtt 50 000 kronor av Filminstitutet för att tillsammans med Film i Sörmland ta fram en pedagogisk arbetsmodell för grundskolans undervisning. Modellen ska sedan kunna anvÀndas över hela Sverige.
Vi valde att arbeta med stillbilder eftersom det Àr vad som hinns med om alla ska fÄ filma sina bilder och prova att hÄlla i kameran. En berÀttelse skulle ocksÄ ta fokus frÄn dansen. Vi har jobbat med att bilderna ska vara visuella och tydliga, sÀger Fredrik Karlsson.
Eleverna pÄ Bruksskolan verkade tycka att projektet har varit kul.
Jag tyckte att det var svÄrt att filma grejer, sa Evelina Keskiniva.
Nej, det var roligt. Det var svÄrare att komma pÄ dansen och sedan att komma ihÄg stegen, sa Brian Johansson.
Nej, dansen var rolig, invÀnde Evelina.
Dans och filmskapande ska lÀra elever om barnkonventionen
Eleverna i klasserna 3 till 5 pÄ Bruksskolan har arbetat med FN:s barnkonvention pÄ ett lite annorlunda vis. Genom stillbilder och dans ska de pÄ onsdag gestalta en paragraf frÄn konventionen inför elever och allmÀnheten.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!