Butikerna i Kvarnen har tagit det gemensamma beslutet att gå ur KFV marknadsföring. Skälet, menar de, är att den avgift butikerna betalat varje år inte gett den utdelning de önskat.
Carl Klingspor på Provinsfastigheter tycker inte att det var någon större dramatik bakom beslutet.
– Vi gjorde en helhetsbedömning och tyckte inte att nyttan med medlemskapet var tillräckligt. Det var ett samstämmigt beslut, säger han.
Carl Klingspor tror inte heller att butikerna i Kvarnen kommer påverkas nämnbart av utträdet.
– Vi kommer utföra egen marknadsföring av butikerna, säger han.
En av butiksägarna Kuriren pratat med berättar att de betalar runt 70 000 kronor per år.
– Vi tycker att det inte händer så mycket och att det är mycket pengar, säger butiksägaren som vill vara anonym.
Louise Magnusson på KFV marknadsföring tycker att butikernas beslut är tråkigt men menar att det är som vilket medlemskap som helst.
– Ju fler vi är som arbetar tillsammans för Katrineholm och regionens bästa desto bättre resultat får vi. Det är dock viktigt att man som medlem är nöjd med det man får och med de insatser som görs från vår sida, är man inte nöjd ska man självklart inte vara medlem.
Avgiften butikerna betalar varje år vill Louise Magnusson inte kommentera och menar att det är något mellan butikerna och KFV marknadsföring. Att butikerna inte tycker att de fått utdelning för pengarna menar hon beror på att de inte utnyttjat medlemskapet.
– Vi har ett brett och väl utarbetat erbjudande till våra medlemmar. Om man anser att man inte får valuta för sina pengar är min uppfattning att man inte använder de möjligheter man har som medlem på rätt sätt. Det är ju också som med vilket medlemskap som helst. Är du medlem på till exempel ett gym och inte går dit och tränar så är det svårt att få valuta för pengarna.
Louise Magnusson menar att de inte kommer arbeta aktivt för att locka tillbaka Kvarnenbutikerna.
– Vi kommer inte att utöva några påtryckningar för att få tillbaka butikerna som medlemmar utan hoppas att de kommer att inse de stora fördelar som finns med att vara medlem hos KFV Marknadsföring och välja att komma tillbaka. Självklart för vi dialog med butikerna under tiden. Alla butiker, medlemmar eller ej är viktiga för oss.
KFV marknadsföring har över 160 medlemmar och Louise Magnusson ser inte att Kvarnenbutikernas sorti kommer påverka deras arbete.
– Vi har som sagt många butiker som medlemmar men det finns ingen oro kring att de ska påverkas av butikerna i Kvarnens beslut. Vi får dessutom nya medlemmar varje vecka, både butiker och annan näring. Utträdet kommer inte att påverka vårt arbete med Katrineholms näringsliv, det är en väldigt liten del av vårt totala medlemsantal.