Bristfälliga rutiner i hemtjänsten

Trots att den äldre kvinnan låg på sjukhus var hemtjänsten inne i henne lägenhet fyra dagar i rad. "Jag tycker att det är anmärkningsvärt att ingen personal undrar var mamma är", skriver en anhörig till vård- och omsorgsförvaltningen.

Övrigt2018-11-15 19:00

Den anhöriga berättar att hon på söndagen meddelade hemtjänsten att henne mamma var på sjukhus. Hon lovade att kontakta dem igen när mamma var hemma. Trots det har hemtjänsten varit i kvinnans lägenhet följande fyra dagar. Det framgår av att Katrineholms-Kuriren har varit upplagd på en stol.

Den anhöriga skriver till vård- och omsorgsförvaltningen att hon tycker att det är anmärkningsvärt att ingen personal hörde av sig och undrade var mamma var. Först på torsdagskvällen ringde en vikarie och ställde frågan.

Enhetschefen i hemtjänstområdet beklagar att informationsöverföringen inte har fungerat tillfredsställande. Personalen har vid tillfällena hunnit gå in i lägenheten innan de upptäckt att insatsen varit "vilande".

Chefen konstaterar vidare att informationen om kvinnan varit fortsatt inlagd eller kommit hem varit oklar, då rutinerna kring detta varit bristfälliga.

"Jag kommer också diskutera den här händelsen med planerare, medarbetare och kollegor för att få fram en bättre rutin vad gäller informationsöverföring vid till exempel inläggningar på sjukhus", skriver chefen

Personalen ska också, enligt den anhöriga, ha lämnat dörren till lägenheten olåst vid ett tillfälle. Om det är vi som lämnat lägenheten olåst så är det oförsvarbart, anser chefen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!