Borghedes ägare kände inte till klagomålsfloden från hyresgästerna

Missnöjet från hyresgäster stannade hos fastighetsskötarna, enligt företagsinnehavaren Göran Borghede. Antalet anmälningar till kommunen var heller inte tillräckligt för att orsaka någon större huvudbry där.

Borghedes tidigare lokalkontor låg på Tegnérvägen.

Borghedes tidigare lokalkontor låg på Tegnérvägen.

Foto:

Övrigt2017-01-26 07:00

Göran Borghede säger att han varit ovetande om de långa väntetider för hyresgäster som rått när de velat få problem åtgärdade, och om mängden klagomål.

‒Mig har hyresgästerna inte ringt, det har stannat hos fastighetsförvaltarna lokalt i så fall. Jag har litat på att de skött sitt arbete. Jag har senare fått höra att det inte alltid fungerade ordentligt på plats. Förvaltarna kunde bli osams och det hände att en av dem tog semester utan att meddela mig först. Men det fick jag reda på först efteråt.

Han säger också att hans bolag haft fler fastighetsskötare än vad som är riktvärdet för det antalet lägenheter som skulle ses till.

‒Vi började få mer kritik när det blev klart att vi skulle sälja beståndet till Hyreshuset, då är det svårt att försvara sig mot klagomål.

När tidningen har hört av sig med mer detaljerade frågor om hur verksamheten bedrevs i Katrineholm, har inte Göran Borghede svarat. Borghedes två tidigare fastighetsförvaltare vill heller inte uttala sig, mer än knapphändigt.

‒Jag förstår att det finns mycket kritik mot oss, vi var kort om folk, säger den ena av dem.

‒Jag vill lämna tiden hos Borghede bakom mig, det är min enda kommentar, säger den andra.

På kommunen och samhällsbyggnadsförvaltningen, dit anmälningar om brister i bostadsmiljön inkommer, förs ingen statistik över klagomål mot enskilda hyresvärdar. Varje ärende handläggs i stället särskilt och kommunen kan ställa krav på fastighetsförvaltare om att åtgärda diverse problem. Skulle det vara större och/eller återkommande brister i samma område hade det dock ha märkts av, enligt Eva Frykman, kommunens miljöchef.

‒I ett sådant läge finns det anledning att kalla hyresvärden till ett möte för att ta ett helhetsgrepp, men det har inte hänt. Till syvende och sist är det fastighetsägarens och fastighetsskötarnas ansvar att hålla ordning och reda, säger hon.

När klagande hyresgäster hör av sig till kommunen får de fylla i en blankett med uppgifter, där det till exempel ska stå hur länge de upplevt bristen. Från kommunens sida görs sedan en bedömning om problemet omfattas av den kommunala lagstiftningen, vilket kan handla om värme, ventilation, lukt eller fuktskador i lägenheter.

Om kommunens anser att bristen är befogad kontaktas hyresvärden. Hälsoskyddsinspektörerna, som sköter ärenden som rör boendemiljön, har då rätt att begära in åtgärdsplaner från fastighetsägaren och även göra inspektioner på platsen.

Lina Andersson, en av kommunens hälsoskyddsinspektörer, arbetade med några av det senare årets anmälningar mot Borghede fastigheter.

‒Jag upplevde att det var svårt att komma i kontakt med någon på företaget. Och responsen på våra skrivelser kom långt efter sista svarsdatumet. Men trots fördröjningarna så åtgärdades de brister vi anmärkte på, i vissa fall åkte vi ut till fastigheterna och undersökte saken själva.

Ägaren ovetande om klagomål

"Mig har hyresgäster inte ringt", säger Göran Borghede.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!