Bankkund i Vingåker förlorar i Arn

Mannens konton i Sörmlands sparbank spärrades och han anmälde banken till Arn, men där förlorade han.

Banken gjorde rätt, konstaterar reklamationsnämnden.

Banken gjorde rätt, konstaterar reklamationsnämnden.

Foto:

Övrigt2018-02-07 19:00

Det var i augusti i fjol som Sörmlands sparbank spärrade mannens konto, med hänvisning till lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism. Mannen kräver att banken ger honom tillgång till tjänsterna igen och har anmält ärendet till Arn, Allmänna reklamationsnämnden. I brev som banken skickat, som mannen lagt med i ansökan till Arn, framgår att banken velat veta varför mannen försökt ta ut en halv miljon kronor kontant från kontot, samt varför han växlat stora summor på Forex bank. De svar banken fått har inte varit tillräckliga, skriver banken.

Arn konstaterar, att banken har både rätt och skyldighet att ställa frågor till kunderna om syftet med exempelvis en transaktion. Om banken bedömer att risken att kunden ska begå brott mot lagen ska banken se till att få tillräcklig kunskap om kunden. Om det inte går ska affärsförbindelsen avslutas.

Arn skriver att mannen inte förklarat varför han velat ta ut pengarna eller varför han växlat pengarna. Han har inte heller svarat på bankens frågor.

Därför anser Arn att Sörmlands sparbank följt gällande lagstiftning och mannens krav ska avslås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!