- Jag tycker att ju aktivare personalen är inom sociala medier, desto bättre. Företagen borde dra nytta av det. I och med att de sajterna drar väldigt mycket trafik så tjänar företagen på att vara där, säger Henric Rudin, ägare till reklambyrån Rudin och Company i Katrineholm.
Ett av de bolag som har uppställda riktlinjer om användande av Facebook på jobbet är Länsförsäkringar Södermanland. Där står det: privat användande av sociala medier på arbetsplatsen bör undvikas och får inte ske så att det inkräktar på arbetet.
- Gränsen mellan yrkesrollen och privatlivet är ibland svårdefinierad. Våra rekommendationer är att vi inte anger arbetsgivare i Facebook-profilen eftersom det blir möjligt att skriva friare då. Det man skriver ska inte kunna uppfattas som att det kommer från ens yrkesroll, säger Birgit Hasselberg, informationsansvarig på försäkringsbolaget.
På Rudin och Company är inställningen den motsatta. Där förespråkas användande av Facebook och ägaren Henric Rudin anser att företag har mycket att vinna på att synas där.
- Många företag har legat efter här och Facebook-användandet bland företag är fortfarande i sin linda.
Läs mer i Katrineholms-Kuriren tisdag.