Ännu oklart vad som sker med personalen

Om allt går som planerat stängs Igelkottens reception den 1 april. Det är dock fortfarande oklart vad som ska hända med dem som arbetar där i dag.

Om två månader stänger receptionen i Igelkotten, det vill säga om allt går som planerat. Kafé- och kioskverksamheten tas då över av dagligverksamheten.

Om två månader stänger receptionen i Igelkotten, det vill säga om allt går som planerat. Kafé- och kioskverksamheten tas då över av dagligverksamheten.

Foto:

Övrigt2018-01-30 18:00

Beslutet att stänga receptionen på Igelkotten är klubbat.

Som Katrineholms-Kuriren tidigare har berättat kommer dagligverksamheten att ta över kafé- och kioskverksamheten.

‒Vi jobbar för att de ska börja driva kiosken från den 1 april. Men det som är viktigast för oss är att allt går rätt till för de som är anställda i dag och att det är säkert för alla brukare, kunder och medborgare, så det kan komma att ändras. Men det är vårt arbetsdatum, säger Josefin Sandqvist som är verksamhetschef för särskilt boende för äldre.

Är det bestämt vad som kommer att hända med personalen som jobbar i receptionen i dag?

‒Nej, det är det inte. Det jobbar vi med parallellt och därför säger vi att vi inte sätter ett datum, och så ska det till varje pris vara klart tills dess. Utan viktigast är att det blir rätt för alla, fortsätter hon.

Många av de arbetsuppgifter som utförs i receptionen i dag kommer att läggas ut på respektive verksamhet.

Bland annat tar bemanningsenheten över uppgiften att ta emot sjukanmälningar från hemtjänsten nattpersonal och nattpatrullen och att ringa in vikarier under kvällstid.

Hur påverkar det här bemanningsenheten? Kan det behövas mer personal där?

‒Nej, det gör det inte. De här förändringarna handlar om att vi ska jobba smartare, inte tillföra mer resurser på andra ställen. Utan framför allt löses det genom att vi har en rad digitala system, för bland annat bokningar och uppdaterade vikarielistor, säger Josefin Sandqvist.

Personalen i receptionen hanterar också larmnycklarna. Dessa kommer i fortsättningen att finnas inlåsta i ett så kallat smart nyckelskåp.

‒Det hade vi börjat med oavsett för det har med säkerhet att göra. Förut hade vi ett hederligt nyckelskåp i receptionen och så har man fått gå dit och säga vilken nyckel man vill ha. Nu loggar man in i nyckelskåpet som är lika säkert som ett passerkort, säger Josefin Sandqvist.

När personalen loggar in känner nyckelskåpet av vilka brukare som han eller hon får plocka nycklar till.

Andra arbetsuppgifter går inte att ersätta med ny teknik. Flagghissningen på högtider och när boenden fyller jämnt till exempel.

Flagghissning för brukare på särskilt boende kommer att hanteras av boendets personal. Flagghissning för brukare i servicehuset tas dock bort.

Detta har hänt:

I oktober lades förslaget att stänga Igelkottens reception fram.

De fem som jobbar i receptionen kallades till ett möte där de fick veta att receptionen ska stängas på grund av arbetsbrist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!