Det är socialnämnden som har gett kommunens nya socialchef i uppdrag att göra en översyn av individ- och familjeomsorgen, IFO. Nu kommer en första komprimerad delrapport och den visar på stora problem.
Bland annat är det svårt för brukare att överhuvudtaget få kontakt med IFO eftersom det inte finns någon reception och det inte alltid är någon som svarar i telefon.
Saknar riktlinjer
Socialchefen pekar på stora brister när det gäller hur personalen på IFO arbetar. Utredningsgruppen och familjehemsgruppen saknar styrdokument som riktlinjer. Ett annat problem är att utredarna arbetar akutstyrt och hittar lösningar innan utredningen är klar. Vidare saknar personalen i hög grad kunskaper om lagstiftning och riskbedömningar.
Brister i rättssäkerheten
Socialchefen skriver vidare i sin översyn att utredarna under lång tid har varit underbemannade och det har lett till en ond cirkel där personalen inte har hunnit med att färdigställa utredningar och journalanteckningar.
Åsa Furén Thulin går så långt att hon säger att tidsbristen på IFO leder till att myndigheten i dag inte har en rättssäker hantering av inkomna anmälningar och ansökningar.
Hon vill att en extern jurist ska granska utredningar och beslut.
Barnperspektiv
Socialchefen ser också brister i hur barnavårdsutredningar hanterats och föreslår att IFO anställer en socialsekreterare som ska utreda ärenden som rör barn- och ungdomar. Socialsekreteraren ska också handleda och utbilda inom BBIC, Barns behov i centrum,som är en utredningsstruktur som gör det möjligt att med barnets behov i centrum utreda, planera och följa upp insatser strukturerat.