Det var i fredags efter lunch som hissen stängdes av på servicehus tre på Igelkotten. Inom loppet av trettio minuter hade räddningstjänsten blivit ditkallade två gånger för att hjälpa folk ut som fastnat i hissen. Efter det stängdes hissen av.
En tredje gång kom räddningstjänsten till servicehuset. Nu för att hjälpa boende som blivit strandsatta på bottenvåningen upp till sina lägenheter.
Huset består av fem våningar inklusive bottenplan och här finns 28 lägenheter.
Alla boende samt personal är beroende av att hissen fungerar.
– Jag har känt mig väldigt ensam de här dagarna. Annars brukar jag ta hissen ner till ”Lustgården” och fika och träffa vänner, nu har jag varit helt isolerad, säger Inga Dalman, boende högst upp i Igelkotten.
Hon behöver hissen för att kunna ta sig någonstans och påpekar att det inte är första gången det är fel på den. För någon månad sedan satt hon och tre personer till också fast i den. Om den inte går att laga överväger hon att leta efter ett annat boende.
– Det känns skrämmande, då vill jag flytta. Jag orkar inte gå i trapporna.
Även personalen kämpar dagligen med problemet. Layla Aljebore, som jobbar som vårdbiträde, tycker inte att det är en nyhet att hissarna inte fungerar.
– Det känns normalt att fastna. Jag har fastnat så många gånger att jag bara väntar tills någon kommer och släpper ut mig.
Hon tycker dock synd om de boende som blir isolerade i sina lägenheter och längtar ut i friska luften.
– Jag fick ställa in några promenader i dag på grund av hissen.
På fredagseftermiddagen när ett serviceföretag hade varit på plats för att undersöka felet uppgav fastighetsägarna att hissarna hade stannat på grund av en larmfunktion som utlöses vid för hög temperatur. Under måndagen när tidningen pratar med serviceföretaget uppger man i stället det var ett vanligt förekommande dörrfel som var orsaken till att hissen fick stängas av.
På måndagsförmiddagen fungerade hissen igen. KFAB, fastsighetsägaren, säger att det okej att använda den, men för säkerhets skull tar personalen trapporna så mycket som möjligt ändå.
– Vi undviker att använda hissen på grund av risken att fastna, säger Erica Malmros, enhetschef på Igelkottens servicehus.