Citatet "Det vita kolet har ersatt det svarta" är taget ur Katrineholms-Kuriren den 29 januari 1926. Två dagar tidigare hade den elektrifierade bandelen Katrineholm – Hallsberg satts under spänning för provkörning och kontroll. Kl 19.40 samma kväll rullade det första tåget ut från bangården med destination Hallsberg. Man hade ännu inte fått klart elen ända fram till stationen, varför tåget fick skjutas av ett ånglok till bangårdens västra del där de elektriska ledningarna tog vid.
Tåget var framme i Hallsberg kl. 21.06 och anträdde efter ytterligare någon halvtimma återfärden till Katrineholm. Under färdens gång gjordes täta stopp för kontroller och vid stoppet i Hallsberg gicks även de väldiga utomhustransformatorerna igenom.
Längs hela den västra stambanan gjordes liknande provkörningar med noggranna inspektioner av lok och elnät, tills slutligen hela linjen Stockholm – Göteborg var elektrifierad. De moderna eltågen hade en marschhastighet av hela 90 kilometer i timmen, men stationerna där tågen skulle stanna låg tätt, så en längre resa tog med nutida mått betraktat ändå sin rundliga tid.