Mellan 2016 och 2018 har 14 olyckor där A-traktorer eller Epa-traktorer varit inblandade inträffat i Södermanland, enligt Transportstyrelsens statistikdatabas Strada. Det handlar om sex singelolyckor, tre fotgängarolyckor, där traktorn kört på en gående, två upphinnandeolyckor, samt en mötesolycka, en korsningsolycka och en olycka vid omkörning. Alla utom en har klassificerats som lindriga olyckor och en som måttlig olycka.
Olycksrisken höjs, anser polisen, eftersom det inte finns krav på bilbälte i A-traktorerna.
– Man skruvar och ändrar och utsätter sig själv för livsfara. De behöver inte ha bälten, men plötsligt går bilen i 80 eller 100, säger Carl-Jan Ekberg, vid trafikpolisen i Nyköping.
Finns det bilbälte monterat ska det fungera, men finns det inte behöver det inte installeras, enligt reglerna för traktorer.
En annan risk för de förare som ändrat sina traktorer, är att B-körkortet för personbil kan försenas. Om en A-traktor är manipulerad betraktas den som en bil. Om föraren då inte har B-körkort kan han eller hon åtalas för olovlig körning, vilket innebär en spärrtid innan man får ta B-körkort. Spärrtiden varierar, men kan vara från en månad upp till tre år.