It i skolan kan vara bra eller dåligt

En Pisa-studie visar att elever med högst internet- och datoranvändning i och utanför skolan presterar dåligt på Pisa-provet.

Österåker2015-11-09 09:09

En fördjupad analys av den senaste Pisa-studien visade att Sverige har den högsta andelen extrema internetanvändare inom OECD.

Svenska elever är i genomsnitt online 39 minuter per dag under skoltid. För hela OECD är snittet 25 minuter.

Elever som använder internet mer än fyra timmar om dagen i skolan har lägst resultat i läsförståelse, matematik, digital läsning och digital matematik.

Elever som har använt datorer under matematiklektionerna får sämre resultat enligt Pisa-undersökningen.

– Det är viktigt hur it används i skolan, säger Anders Fredriksson, biträdande chef på Skolverkets resultatutvärderingsenhet.

Pisa-mätningarna görs för att se hur eleverna tillgodogör sig sina kunskaper och hur de kan sätta in kunskaperna i sammanhang.

– Undersökningen görs för att se om ungdomarna har fått de kunskaper som de har rätt till för att klara sig vidare i utbildningssystemet, berättar Anders Fredriksson.

Ingmari Frössevi, rektor på Österåkersbygdens friskola, tycker att det saknas relevanta och moderna program att använda i skolan.

– Ta idrottsämnet och orientering, där nämns inte ens GPS. Vi använder ofta telefonen istället för att tänka en stund. Det som brister då är minnesträningen, här krävs uppmärksamhet från oss i skolan, säger Ingmari Frössevi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om