En fördjupad analys av den senaste Pisa-studien visade att Sverige har den högsta andelen extrema internetanvändare inom OECD.
Svenska elever är i genomsnitt online 39 minuter per dag under skoltid. För hela OECD är snittet 25 minuter.
Elever som använder internet mer än fyra timmar om dagen i skolan har lägst resultat i läsförståelse, matematik, digital läsning och digital matematik.
Elever som har använt datorer under matematiklektionerna får sämre resultat enligt Pisa-undersökningen.
– Det är viktigt hur it används i skolan, säger Anders Fredriksson, biträdande chef på Skolverkets resultatutvärderingsenhet.
Pisa-mätningarna görs för att se hur eleverna tillgodogör sig sina kunskaper och hur de kan sätta in kunskaperna i sammanhang.
– Undersökningen görs för att se om ungdomarna har fått de kunskaper som de har rätt till för att klara sig vidare i utbildningssystemet, berättar Anders Fredriksson.
Ingmari Frössevi, rektor på Österåkersbygdens friskola, tycker att det saknas relevanta och moderna program att använda i skolan.
– Ta idrottsämnet och orientering, där nämns inte ens GPS. Vi använder ofta telefonen istället för att tänka en stund. Det som brister då är minnesträningen, här krävs uppmärksamhet från oss i skolan, säger Ingmari Frössevi.