Att hamna bakom lastade fordon är vanligt och att last flyger och dammar av är inget ovanligt, enligt förundersökningsledare Jörgen Ingårda vid polisen i Sörmland.
Den aktuella lastbilen färdades enligt vittnen i hög fart från kalkbrottet i Forsby, Österåker. På det öppna flaket låg ett stort lass med kalk. Resultatet blev en blästrad bil för familjen.
Det var under tidig morgon som familjen släppte före lastbilen vars chaufför inte täckt sin last. Kalkdammet från flaket stod som en rökpelare och partiklar flög på bakomvarande bilar, trots avstånd om upp mot 300 meter mellan fordonen.
När den drabbade barnfamiljegjorde en närmare besiktning visade det sig att bilen fått ett 60-tal stenskott i framruta och ett tiotal i motorhuven. Framlyktor och front var skadade och taket hade fått fula lackskador.
- Nu måste vi klara oss utan bil under reparationstiden. Det är inte helt lätt när man bor på landet. Flera måste ha drabbats under åren. Det här är inget nytt, på vägsträckan ligger kalkrester och det är grått av kalkdamm, säger Andreas Eklöf, den drabbade bilföraren.
Det inträffade har polisanmälts och en förundersökning har påbörjats av det som klassas som ett trafikärende.
- Det är inget ovanligt att last kan flyga av. De chaufförer sådan last ska ges förutsättningar av arbetsgivaren så de kan framför fordonen säkert, säger Jörgen Ingårda.
Den som ansvarar för körningarna mellan kalkbrottet i Forsby och Köping är åkeriföretaget Närkefrakt och deras underleverantörer. Under flera år har de haft uppgiften och hittills aldrig fått klagomål, upplyser Mona Larsson, affärsområdeschef vid Närkefrakt.
- Kalken kör vi året runt och den täcker vi inte då vi bedömt att den inte behöver täckas. Vi har en trafikpolicy där vi hänvisar till lastsäkerhet i åkerihandboken. Den har alla delägare fått.
Enligt polisen ska ju last täckas som kan flyga, exempelvis flis och kalk täckas. I det här fallet har det ju både dammat och flugit så pass att det skadat andra trafikanter. Då kan det ju inte ha varit lastsäkrat, eller?
- Då har vi tolkat det olika när det gäller kalken. Det som körs är grovkrossat. Om fraktionen ändrats och täckning krävs är det chaufförens ansvar, säger Mona Larsson.